​Target Aid söker finansiering för välgörenhetsplattform

Pressmeddelande   •   Jan 23, 2018 15:24 CET

Hos Target Aid har projekten huvudrollen

”Man borde ju skänka pengar oftare” – hur många har inte sagt det? Fattigdom, mänskliga rättigheter, cancerforskning, global uppvärmning. Listan på behjärtansvärda ändamål kan göras lång.
Target Aid erbjuder en plattform där man enkelt kan välja ett ändamål och med ett klick skänka valfritt belopp, få uppdateringar om hur projektet utvecklas och dela det på sociala medier.
Nu söker Target Aid ytterligare finansiering i form av en nyemission på www.fundedbyme.com.

Sedan lanseringen i oktober i år, har 17 välgörenhetsorganisationer anslutit sig till Target Aid. Sammanlagt finns det 66 aktiva projekt på sajten.

– För att få fler att ge, och fler att ge mer behöver man lyfta bort barriärerna och göra givandet till en del av vardagslivet, precis som Spotify har gjort med musiken – där den digitala utvecklingen har medfört enorm nytta för användarna, säger Mirjam Johansson, vd för Target Aid.

Target Aid satsar nu på att bli en global aktör. Bara i Storbritannien skänks årligen 40 miljarder pund (450 miljarder kronor) till välgörenhet. I USA är motsvarande summa 300 miljarder dollar (2 500 miljarder kronor). Tillväxtpotentialen är med andra ord mycket stor.

– Vi gör det här av många anledningar. Många givare söker nya moderna sätt att engagera sig på samtidigt som organisationerna kan dra nytta av digitaliseringen för att nå ut till fler och sänka kostnaderna för sin insamling. Det är helt rätt i tiden. Människor blir mer och mer medvetna om alla sätt att påverka världen omkring oss och de digitala möjligheterna är i det närmaste obegränsade. Vi är visserligen en relativt ny svensk start-up, men vi har redan kommit långt, säger Mirjam Johansson.

Target Aids grundidé är att ansluta så många välgörenhetsorganisationer som möjligt, för att ge vanliga människor en möjlighet att kunna välja de projekt som ligger dem närmast om hjärtat. Det är gratis för organisationerna att ansluta sig, och givare kan välja hur små eller stora summor de vill skänka. För att fortsätta växa erbjuder man nu möjligheten att bli delägare i bolaget, via crowdfundingsajten Funded By Me.

– Vi vill öppna upp möjligheten för alla att bli en del av Target Aid. Det vi gör är så viktigt. Behovet av hjälp tar aldrig slut, och nu kan vi äntligen släppa loss kraften i gräsrotsfilantropi. Vi vill skapa en tjänst som vi själva inte vill vara utan, och vi är redan på väg. Det vill vi sprida till fler, säger Mirjam Johansson.

För så lite som 1 100 kronor kan man blir delägare i Target Aid och få rösträtt på företagsstämman. Dessutom får man 100 kronor att skänka till valfritt projekt. Mer information finns här: https://www.fundedbyme.com/sv/campaign/8169/target-aid-1/?type=e&language=secondary&button=tile&from=browse

Sedan tidigare har Target Aid ett flertal välkända finansiärer i ryggen, bland andra Carl Schneider (Jovitech Invest) och pressfotografen Niclas Hammarström.

Mirjam Johansson, VD
mirjam@targetaid.com
076 00 44 200

På Target Aid finns en bredd av goda projekt och insatser, presenterat av registrerade och kontrollerade organisationer, ideella föreningar och stiftelser.

Här kan varje gåva följas och delas i sociala nätverk och vi som stöttar det vi brinner för kan se hur vårt eget engagemang gör skillnad. Både givare och följare får ett meddelande när insamlingen nått sitt mål och projektet kan genomföras. Tjänsten är kostnadsfri för organisationer och baseras på en transaktionsavgift på 3% som dras vid gåvotillfället. För den avgiften driver vi plattformen och ser till att många fler hittar och skänker till de organisationer och projekt som finns där.

Kommentarer (0)