Gå direkt till innehåll
Europeisk ungdomsstudie: Företagen hänger inte med i ungdomarnas användning av sociala medier

Pressmeddelande -

• Den största undersökningen om europeiska ungdomar och sociala medier någonsin, framtagen av TCS och ComRes, visar att företag och lärare misslyckas med att engagera ungdomar genom sociala medier.
  • De nordiska invånarna är bättre på att utnyttja sociala medier för nätverkande och sociala kontakter än resten av Europa, men är inte lika långt fram när det gäller att hitta jobb via sociala kanaler. Endast Tyskland är sämre.
  • Svenskar använder Instagram i större utsträckning än sina nordiska grannar. 71 % av de svenska ungdomarna använder Instagram – i jämförelse med endast 42 % av de finländska ungdomarna.

Stockholm, 18 augusti, 2016: Tata Consultancy Services (TCS) presenterade idag resultatet av den hittills största undersökningen om europeiska ungdomar och deras vanor på sociala medier. Undersökningen, som handlar om vilken inverkan sociala medier har på ungdomssysselsättning och utbildningsfärdigheter, bygger på svar från ett representativt urval bestående av fler än 5 000 européer i åldrarna 18 till 29 i 15 olika länder. Av dessa var 1 007 respondenter från Norden (402 svenskar, 200 danskar, 203 finländare och 202 norrmän).

Rapporten visar att sociala medier har blivit betydligt mer än bara en källa för underhållning för den generation av unga européer som har växt upp med den digitala tekniken. Sociala medier har demokratiserat sättet vi kommunicerar, hittar information och delar idéer, samt hjälper och skapar möjligheter för ungdomarna.

• Sverige har redan uppvisat sin förmåga i att utmana rådande affärsklimat genom användning av digitala plattformar. Internationella framgångar såsom Skype och Spotify är goda exempel på detta. Jag är övertygad om att nästa generationen svenskar även blir ledande i utvecklingen av organisationers användning av sociala medier, säger Avinash Limaye, Country Manager på TCS Sverige.

Sociala medier är en del av de nordiska ungdomarnas arbeten och utbildning

Undersökningen visar att ungdomar förväntas kunna dela idéer och samarbeta helt sömlöst tvärs över olika kanaler. Sociala medier ses till exempel inte som något som är separerat från företagets verksamhet utan som ett viktigt verktyg för de unga. Till exempel:

• I Norden använder knappt två av tre (64 %) sociala medier för att bygga ut sitt nätverk av affärskontakter, kollegor eller andra studenter. Den siffran är något lägre (62 %) i resten av Europa.
  • 47 procent av de unga nordborna lägger tid på sociala medier för att lära sig mer om och bli bättre på att använda just sociala medier.

Det är viktigt att känna till att den unga generationen utnyttjar den sociala plattform som bäst hjälper dem att uppnå sina mål istället för att anpassa sin kommunikation till vissa nätverk. Sammantaget använder 93 procent av unga européer Facebook, jämfört med bara 36 procent som använder Linkedin - vilket även är en trend i Norden:

Facebook och YouTube är de i särklass mest populära plattformarna i Norden (91 – 99 % använder) medan Instagram är en markant mer populär plattform i Sverige och Norge (SE 71 %, NO 67 %) jämfört med de nordiska grannländerna (FI 42 %, DK 55 %).

En annan intressant aspekt är att Linkedin används påtagligt mer i Danmark än något av de övriga länderna med 44 procent - jämfört med endast 22 procent i Finland, 27 procent i Sverige och 31 procent i Norge.

Nordiska företag och utbildare måste vakna upp och inse möjligheterna med sociala medier

Många företag inser fortfarande inte de fördelar som sociala medier kan ge deras verksamhet. Bara 19 procent av unga nordiska anställda anser att sociala medier har möjliggjort mer direktkontakt med ledningen, och endast 24 procent tror att sociala medier gör det möjligt för dem att föreslå nya idéer till ledande befattningshavare.

Detta stämmer också för utbildningsområdet där nästan åtta av tio nordiska studenter (79 %) utnyttjar sociala medier för att prata med sina klasskamrater om studierelaterade frågor. Å andra sidan tror endast 31 procent att sociala medier låter dem bygga bättre relationer och engagemang med lärarna eller skapa bättre kommunikation med lärarna i klassrummet.

För att lyckas med att attrahera och behålla de bästa unga talangerna måste företag aktivt positionera sig i sociala medier, speciellt de som har flest användare och störst räckvidd. Ungdomar är inte imponerade av den traditionella rekryteringsprocessen och företag bör fokusera på sociala medier för att engagera ungdomar både inom företaget och utanför.

För mer information eller för att hämta hem rapporten, vänligen besök: http://sites.tcs.com/generation-direct/

För mer information, var vänlig kontakta:
TCS
Mark Woods, Marketing Communications Manager, Nordic Region
mark.w@tcs.com

Om TCS Norden

TCS har sedan etableringen i Norden 1991 kontinuerligt investerat i de lokala marknaderna och har i dag cirka 9 000 medarbetare i Sverige, Finland, Danmark, Norge, och via TCS’ Global Network Delivery Model™ (GNDM™). TCS Norden har sedan 2010 tredubblat sin verksamhet i regionen, med en betydande ökning av lokala rekryteringar. TCS har också sju år i rad, rankats som den leverantör som levererar bäst kundnöjdhet i Norden, enligt flera undersökningar (KPMG och Whitelane Research/PA Consulting). Många betydande nordiska företag har dragit fördelar av TCS unika tjänsteportfölj, inklusive, Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS och DNB. 2016 tilldelades TCS, för fjärde året i rad, certifikatet Top Employer in Europe av Top Employers Institute, där Sverige, Danmark och Norge var bland de marknader där TCS utsågs till nummer ett.

Om Tata Consultancy Services

TCS är ledande inom IT-tjänster, konsulttjänster och affärslösningar på global basis och levererar ett unikt affärsvärde till globala verksamheter och garanterar en säkerhetsnivå som ingen annan aktör kan matcha. TCS erbjuder en konsultdriven och integrerad portfölj av IT, BPS-, infrastruktur, ingenjörs- och försäkringstjänster via sin globala leveransmodell, Global Network Delivery ModelTM – erkänd på marknaden som en av de bästa modellerna för programutveckling. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 353 000 högutbildade IT-konsulter i 45 länder. Bolaget omsatte 16,5 miljarder dollar under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2016 och är listat på både BSE Limited och National Stock Exchange of India Limited. Mer information finns på www.tcs.com.

Följ TCS på Twitter.

Prenumerera på ett RSS Flöde av TCS pressmeddelanden.

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Välkommen till Tata Consultancy Services TCS!

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 15 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information.

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm