Europeiska energibolag ser nya intäktsmodeller i digital teknik

Europeiska energibolag ser nya intäktsmodeller i digital teknik

• En ny studie från TCS visar att många europeiska energibolag förväntar sig nya intäktsmodeller. Nya produkter och tjänster förväntas mer än 10% av branschens intäkter år 2020.
  • Studien visar också att branschens utveckling drivs av förändrade regelverk, mer agila affärsmodeller och innovationer från den så kallade fjärde industriella revolutionen där digital teknik ska säkra nya intäktsströmmar

Stockholm, 14 december, 2017
Tata Consultancy Services (TCS) publicerar nu den första delen av IDC Energy Insights studie som beställts av TCS*. Undersökningen genomfördes i 13 europeiska länder och är den första delen av en tredelad studie om den europeiska energisektorns prioriteringar. Rapporten visar att majoriteten av europeiska energibolagen ser digital teknik som ytterst viktig i jakten på nya intäktsströmmar.

Branschen har genomgått betydande förändringar de senaste åren, pådrivna av nya innovationer från den så kallade fjärde industriella revolutionen, nya regelverk och en övergång till nya mer flexibla affärsmodeller.

Den första rapporten visar hur chefer inom energisektorn ser på förändringen. 79 procent svarade att distribuerad produktion kommer att vara nyckeln för nya intäktskällor i framtiden. Andra viktiga intäktskällor som lyftes fram var EVs, behovsstyrd verksamhetsstyrning, ny energilagringsteknik och introduktionen av mikronät.

“Den första delen av rapporten visar på de stora förändringar som sker inom energisektorn tack vare digitaliseringens möjligheter. Den digitala tekniken vänder ut och in på branschen och makten förflyttas till kunden. Energibolag måste nu hantera ett nytt ekosystem där data och kundupplevelser styr riktningen”, säger Sudheer Warrier, VP & Global Head på TCS Utilities Business Unit.

Rapporten visade också att:

• Nya produkter och tjänster kommer att generera mer än tio procent av företagens vinst enligt 36 procent av de tillfrågade.
  • Företagen undersöker internationell expansion utanför deras kärnmarknader där 42 procent av de tillfrågade förväntar sig att mer än tio procent av intäkterna kommer att komma från nya tjänster och försäljningsmöjligheter.
  • Energibolagens roll kommer att förändras i framtiden:
    • Värdet av traditionell energiproduktion kommer att minska då nya lågkoldioxidproducenter kommer att vara betydande för sektorn år 2020 enligt 77 procent av de tillfrågade. Stora investeringar görs inom vindkraft, framförallt i Nordsjön, vilket visar på hur viktig förnybar energi är för sektorn.
    • Tjänsteleverantörsrollen kommer att bli viktigare för europeiska energibolag när energikällor blir mer distribuerade, förnybara och intermittenta.Bolagen får ny chans att positionera sig själva som en garant för energitillgången.

“Förändringsviljan inom den europeiska energisektorn har drivits på av förändrade regelverk och krav från kunder, påskyndat av ny digital teknik. Det finns några framgångshistorier men många bolag inser först nu den potentialen som ny digital teknik medför när det kommer till att förändra och öka värdet i företagen. Vår studie visa de stora trenderna. Men den visar också att stora och komplexa organisationer måste arbeta med det nya ekosystemet på nya sätt då marknaden börjar ställa nya krav”, säger Roberta Bigliani, VP IDC Energy Insights.

För mer information, besök TCS sida: http://info.tcs.com/grounding-utilities-dreams-of-new-revenue-streams/

*Källa: IDC White Paper, sponsored by Tata Consultancy Services, Grounding Utilities’ Dreams of New Revenue Streams, Juli 2017

För mer information, kontakta:

Mattias af Geijerstam,
Director of Communications, TCS, Nordic Region
Mattias.afgeijerstam@tcs.com
+46(0)72 39 89 188

Metodologi

IDC Executive Brief presenterar en del av de viktigaste resultaten från 2016 IDC Energy Ecosystem Survey, beställd av TCS. Undersökningen genomfördes mellan oktober och november 2016 och omfattade 120 ledande IT- och icke-IT-beslutsfattare från europeiska energibolag i Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Irland, Italien, Nederländerna, Norge, Portugal, Spanien, Sverige och Storbritannien.

IDC Energy Insights-analytiker delade undersökningsresultaten med ledande befattningshavare i hela Europa för ytterligare insikter och validering. IDC Executive Brief inkluderade även åsikter från seniora ämnesexperter från TCS.

Denna IDC Executive Brief är den tredje av tre IDC Executive Briefs som analyserar denna specifika undersökning om europeiska försörjningsföretag. Den fokuserar på hur europeiska försörjningsbolags tar sig an digital transformation genom att titta på deras prioriteringar för teknikinvesteringar, dataarkitektur, intäktsstrategier och IT-leveransmodeller. De tittar även på hur bolagen anser att deras IT-kapacitet borde utvecklas för att stödja den nya produkt- och serviceambitionen.

Om TCS Norden

TCS™ etablerades i Norden 1991 och har i dag cirka 9 000 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark, och levererar en konsultledd, integrerad portfölj av IT-tjänster genom sin unika Global Network Delivery ModelTM. Med researchbaserade kundlösningar utvecklade i TCS globala Innovation Labs, har TCS ett strategiskt fokus på värdeskapande och en stark agenda inom digital transformation, vilket i grunden gör TCS till det självklara valet för nordiska företag som söker digitala lösningar. Dessutom har TCS under de senaste åtta åren konsekvent rankats som nummer ett i flera nordiska undersökningar om kundnöjdhet inom IT. År 2017 tilldelades TCS certifikatet Top Employer in Europe av Top Employers Institute för femte året i rad, varav Sverige, Norge Danmark och Finland var bland de marknader där TCS utsågs som nummer ett.

Om Tata Consultancy Services

TCS är ledande inom IT-tjänster, konsulttjänster och affärslösningar på global basis och levererar ett unikt affärsvärde till globala verksamheter och garanterar en säkerhetsnivå som ingen annan aktör kan matcha. TCS erbjuder en konsultdriven och integrerad portfölj av IT, BPS-, infrastruktur, ingenjörs- och försäkringstjänster via sin globala leveransmodell, Global Network Delivery ModelTM – erkänd på marknaden som en av de bästa modellerna för programutveckling. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 389 000 högutbildade IT-konsulter i 46 länder. Bolaget omsatte 17,6 miljarder dollar under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2017 och är listat på både BSE Limited och National Stock Exchange of India Limited. Mer information finns på www.tcs.com.

Följ TCS på Twitter.

Prenumerera på ett RSS Flöde av TCS pressmeddelanden.

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Välkommen till Tata Consultancy Services TCS!

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 15 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information.

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm