Utblick: Digitalisering Januari

Utblick: Digitalisering Januari

En miljon utbildas för framtidens arbetsmarknad

En av fyra vuxna uppger att de upplever att de inte har tillräcklig kompetens för att utföra sitt nuvarande jobb. Utan vidareutbildning riskerar kompetensgapet att öka ytterligare. För att möta framtidens utmaningar och möjligheter med automatisering och förändrade jobb lanserade World Economic Forum (WEF) i Davos programmet IT Industry Skills Initiative, ett branschsamarbete mellan ett antal IT-bolag, däribland TCS. Med initiativet hoppas man kunna nå och utbilda en miljon individer för framtidens arbetsmarknad. För att adressera kompetensgapet har WEF och IT-bolagen skapat plattformen SkillSET med onlineverktyg som ämnar att förbereda arbetstagarna för karriärer i den digitala eran.
Läs mer om utbildningsinitiativet här: https://www.weforum.org/press/2018/01/1-million-workers-targeted-in-tech-reskilling-drive

SAS lanserar digital vägg för framtidens resenärer

TCS och SAS har tillsammans tagit fram ”True Traveler Wall”, en digital vägg som ger resenärer ett brett utbud av realtidsinformation. Väggen har utvecklats i samarbete med SAS Innovation Lab och installerades i SAS-loungen på Oslos flygplats. Väggen är utformad för att både informera och underhålla resenärer med fakta om antalet passagerare på flygplatsen, ombordstigningar, hur långt passagerare har flugit under det aktuella året och väderförhållanden på olika destinationer runt om i världen. Väggen kan också visa upp SAS informationsvideor och liveinlägg från flygbolagets sociala medieplattformar.Genom att aggregera datakällor i realtid från flera olika system och sociala medier har en end-to-end-lösning utvecklats för den digitala väggen som visar viktig information för kunderna.
Läs mer om Den Digitala Väggen här: http://www.mynewsdesk.com/se/tata-consultancy-services-tcs/pressreleases/tcs-och-sas-skapar-digital-vaegg-foer-framtidens-resenaerer-2382208

Europeiska energibolag ser nya tillväxtvägar

I över hundra år har energibolagen haft en uppgift: att pumpa ut el på ett säkert, pålitligt och någorlunda kostnadseffektivt sätt. Den fjärde industriella revolutionen fortsätter att förändra våra liv och företagens arbetssätt. Enligt EU-kommissionen kommer uppemot 17 % av energikonsumtionen i EU från förnybara källor. År 2020 beräknar man att uppemot 72 % av de europeiska konsumenterna kommer ha en smart elektricitetsmätare. En ny studie från TCS visar att energibolagen tror att nya produkter och tjänster inom två till tre år kommer att generera mer än tio procent av företagens intäkter.
Läs mer om studien här: http://info.tcs.com/grounding-utilities-dreams-of-new-revenue-streams/

För mer information, kontakta:

Mattias af Geijerstam,
Director of Communications, TCS, Nordic Region
Mattias.afgeijerstam@tcs.com

+46(0)72 39 89 188

Om TCS Norden

TCS™ etablerades i Norden 1991 och har i dag cirka 9 000 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark, och levererar en konsultledd, integrerad portfölj av IT-tjänster genom sin unika Global Network Delivery ModelTM. Med researchbaserade kundlösningar utvecklade i TCS globala Innovation Labs, har TCS ett strategiskt fokus på värdeskapande och en stark agenda inom digital transformation, vilket i grunden gör TCS till det självklara valet för nordiska företag som söker digitala lösningar. Dessutom har TCS under de senaste åtta åren konsekvent rankats som nummer ett i flera nordiska undersökningar om kundnöjdhet inom IT. År 2017 tilldelades TCS certifikatet Top Employer in Europe av Top Employers Institute för femte året i rad, varav Sverige, Norge Danmark och Finland var bland de marknader där TCS utsågs som nummer ett.

Om Tata Consultancy Services

TCS är ledande inom IT-tjänster, konsulttjänster och affärslösningar på global basis och levererar ett unikt affärsvärde till globala verksamheter och garanterar en säkerhetsnivå som ingen annan aktör kan matcha. TCS erbjuder en konsultdriven och integrerad portfölj av IT, BPS-, infrastruktur, ingenjörs- och försäkringstjänster via sin globala leveransmodell, Global Network Delivery ModelTM – erkänd på marknaden som en av de bästa modellerna för programutveckling. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 389 000 högutbildade IT-konsulter i 46 länder. Bolaget omsatte 17,6 miljarder dollar under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2017 och är listat på både BSE Limited och National Stock Exchange of India Limited. Mer information finns på www.tcs.com.

Följ TCS på Twitter.

Prenumerera på ett RSS Flöde av TCS pressmeddelanden.

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Building on belief

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 55 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 603 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 27,9 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2023 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 14 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information och följ nyheter om TCS på @TCS

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm