Sverigetaxi erbjuder skjuts och lanserar vätgastaxi under Stockholm Marathon

På lördag är det dags för Stockholm Marathon. Sverigetaxi, f.d. Taxi 020, finns på plats och erbjuder gratis skjuts till maratonlöpare som väljer att avbryta loppet. Sverigetaxi kommer även att köra ledarbilen, och passar därmed på att visa upp nya vätgasbilar som sätts i drift under juli i år.

Det över 42 km långa ASICS Stockholm Marathon är ett riktigt kraftprov. Förra året bytte närmare 300 slitna maratonlöpare löparskorna mot taxi innan målgång.

I år är taxibolaget återigen på plats med totalt 25 gula Sverigetaxi-bilar. Bilarna kommer att stå utspridda vid samtliga vätskekontroller och erbjuder gratis skjuts till löpare som av olika anledningar väljer att bryta loppet.

­– Det är jättekul att allt fler tar sig an utmaningen att springa Stockholm Marathon. Sverigetaxi kommer att stå längs hela banan och heja fram löparna. Men om loppet inte går som planerat så är våra bilar och chaufförer där för att hjälpa till. Det är det bara att kliva in och snöra upp löparskorna. Vi laddar också upp med dricka, skavsårsplåster och kylspray, säger Frederick Scholander, Marknads- och försäljningschef på Sverigetaxi.

Ledarbilar som släpper ut vattenånga - Hyundai ix35 Fuel Cell
Under loppet passar Sverigetaxi på att visa upp sin nya vätgassatsning. Två av bolagets nya Hyundai ix35 Fuel Cell kommer att användas som ledarbilar. De nya bilarna är en del av Sverigetaxis arbete mot det ambitiösa miljömålet att vara helt fossilfria år 2025.

– Hyundai ix35 Fuel Cell släpper inte ut några avgaser överhuvudtaget. Det enda som kommer från avgasröret är vattenånga. Att bränslecellsbilarna nu tas i trafik som taxibilar – inte minst under Stockholm Marathon – innebär att fler kommer i kontakt med en innovation som vi är övertygade om är en långsiktig läsning på en mer hållbar bilism, säger Tobias Joelsson, PR- & Informationschef på Hyundai.

Hyundai är först i världen med serietillverkning av vätgasbilar. I dag rullar nio stycken ix35 Fuel Cell på vägarna runt om i Sverige. Certifierade vätgasstationer finns i Malmö, Göteborg och Stockholm.

För mer information, vänligen kontakta:
Frederick Scholander, Marknads- och försäljningschef på Sverigetaxi
Tel: 0704-323 000, Mail: frederick.scholander@sverigetaxi.se
Läs mer om det nya varumärket Sverigetaxi på: www.sverigetaxi.se

• Resor