Anki, 44, först ut på speeddejting

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2017 09:00 CET

Nu är det klart! Anki blir den första att ställa upp i Taxi Göteborgs speeddejting. Ett initiativ där fyra glada göteborgare får möjligheten att dejta i full fart - bokstavligt talat. Idag släpps det första avsnittet, som kan följas på Facebook och Youtube.

- Det här ska bli en riktigt kul grej. Jag tror det kommer bli en ganska härlig mix av att det är pinsamt och många skratt. Men jag tror vi kommer prata om våra intressen för det är oftast lättare att prata om det som är kul, säger Anki Hermansson.

Att ge sig ut i dejtinglivet är inte helt enkelt. Dessutom är Sverige det land i Europa där singelhushållen är som flest. I Göteborg lever mer än fyra av tio personer ensamma, 43 procent, visar siffror från Statistiska centralbyrån.

Därför har nu Taxi Göteborg dragit sitt strå till stacken, med en äkta speeddejting.

- Vi ser vårt initiativ de kommande månaderna som en förhoppning att väcka liv i en gammal klassisk och beprövad dejtingmetod, säger Petra Kling, marknadschef på Taxi Göteborg.

Att söka kärleken i en speeddejting är ingen nyhet, men att det hela ska ske under en taxifärd är någonting helt nytänkande.

- Vi tog det ett steg längre och valde att placera dejten i vår egna taxibil. Tillsammans med filmteamet träffar Anki tre spännande personer, tio minuter vardera, under färden. När samtliga resor är gjorda ska hon också bestämma sig för vem hon ska ta med till middagen på restaurang Ristoria här i Göteborg, fortsätter Petra.

Dejterna flöt på precis som de skulle, tre killar kom och gick. Nu är det upp till Anki att bestämma vad som händer.

- Det var en kul och annorlunda upplevelse får jag ändå säga. Det gick mycket fortare än vad jag tänkte det skulle göra. Tio minuter är inte alls lång tid. Men jag har bestämt mig och vill gärna äta middag med kille nummer två.

Se speeddejten HÄR.

Fakta: Ensamhushåll i Västra Götalands län
Statistik från Statistiska centralbyrån, 2016

I Sverige 2016 fanns det 4,5 miljoner hushåll, av dessa levde fyra av tio person i kategorin ensamhushåll. Men i Göteborg levde mer än fyra av tio personer ensamma.

På riksnivå

Riket Antal hushåll Antal ensamhushåll Andel ensamhushåll (%)i genomsnitt
1 person 4 536 214 1 772 498 39,10%

Fem största kommunerna

5 största kommunerna i

Västra Götalands län

Antal hushåll Antal singelhushåll Andel singelhushåll(%)av antalet hushålli kommunen
Göteborg 260 556 113 109 43,4
Borås 49 686 19 484 39,2
Mölndal 27 523 9 676 35,2
Trollhättan 26 169 10 345 39,5
Uddevalla 25 377 10 183 40,1

Taxi Göteborg erbjuder persontransport till företag, affärsresenärer, samhällets förvaltningar och privatpersoner i Västsverige sedan år 1922. Verksamheten bedrivs som en ekonomisk förening som centralt ansvarar för varumärke, bokningsservice och utbildning för de anslutna taxiåkerierna och deras 1300 förare. Taxi Göteborg utför dagligen över 6600 resor och är i särklass den största taxiverksamheten i Västsverige.