Claes Barkebo slutar som vd på Taxi Göteborg

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2013 09:00 CET

Claes Barkebo slutar som verkställande direktör på Taxi Göteborg. Efter drygt tre år med stark expansion både geografiskt och i antal bilar går nu Taxi Göteborg in i en ny fas och söker därför en ny vd.
– Claes Barkebo har på ett imponerande sätt tagit oss från att vara ett lokalt taxibolag i Göteborg till att idag vara ett nationellt företag med Västsverige i fokus. Nu ska vi förvalta detta och behöver därför en ny typ av ledare, säger Bengt Olvenmark, styrelseordförande i Taxi Göteborg.

Under de dryga tre år som Claes Barkebo varit vd på Taxi Göteborg har verksamheten expanderat genom förvärv och samarbetsavtal med ett antal taxibolag i Västsverige. Helt enligt ett strategiskt beslut som togs för att stärka Taxi Göteborg i en allt hårdare konkurrens.
– Uppdraget som Claes Barkebo fick när han började i juni 2010 har han genomfört på ett mycket bra sätt. Tack vare samarbeten med och förvärv av bland andra Taxi Väst, Taxi Stenungsund och Taxi Kungsbacka kan vi idag styra trafik på ett mycket mer effektivt sätt än tidigare. Det har alltid varit viktigt för oss att kunna erbjuda bästa möjliga service för alla våra kunder, från företagsresenärer och privatkunder till samhällsbetalda körningar, säger Bengt Olvenmark.

Nu står Taxi Göteborg inför nya utmaningar, ska dra fördel av att vara Västsveriges ledande taxibolag och tydligare kommunicera sitt varumärke.
– Olika faser i en verksamhet behöver olika typer av ledare. Nu behöver Taxi Göteborg en ledare som lägger fokus på den operativa verksamheten och på att utveckla vårt erbjudande, säger Bengt Olvenmark.

Den dagliga driften sköts fram till dess att ny vd har tillsatts av Bengt Olvenmark, Thomas Andersson och Magnus Wendeus, som samtliga sitter i Taxi Göteborgs styrelse.

Bengt Olvenmark, styrelseordförande Taxi Göteborg Ekonomisk Förening Tfn 0706-66 98 92

Taxi Göteborg erbjuder persontransport till företag, affärsresenärer, samhällets förvaltningar och privatpersoner i Västsverige sedan år 1922. Verksamheten bedrivs som en ekonomisk förening som centralt ansvarar för varumärke, bokningsservice och utbildning för anslutna taxiåkerierna och deras 1100 förare. Taxi Göteborg utför dagligen över 5000 resor och är i särklass den största taxiverksamheten i Västsverige.