En pojke föddes i baksätet i Taxi Göteborgs bil

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2016 16:54 CET

I fredags kväll den 4 november föddes en glad och välmående liten pojke i baksätet på en av Taxi Göteborgs bilar. De var på väg till förlossningen på Östra Sjukhuset men föraren insåg att de aldrig skulle hinna i tid så han tog dem till förlossningen på Mölndals Sjukhus och där föddes pojken i bilen på parkeringen.

– Redan när jag hämtade upp föräldrarna förstod att jag att det var bråttom och under resans gång hörde jag på mamman att det närmade sig. Även om det var tjugo år sedan man själv var med om det så vet man när det är dags, berättar den stolta förare som fick denna speciella körning.

Föräldrarna hade fått information om att de skulle åka till förlossning på Östra Sjukhuset men det fanns inte tid att åka den extra sträckan så föraren körde dem till förlossningen på Mölndals Sjukhus istället. När de väl kom fram sprang pappan in för att hämta hjälp. Men vår förare insåg att det inte fanns någon tid att förlora och fick tag på en kvinna på parkeringen som han förstod jobbade på sjukhuset.
– Fantastiskt nog var hon barnmorska och tvekade inte en sekund, säger föraren.

När hon tittade in i bilen var barnet på väg och och sedan gick det snabbt, pojken hade inte tid att vänta på att komma in till förlossningssalen. Samtidigt som pappan kom tillbaka med hjälp kom den lilla pojken ut.

– Helt otroligt att få vara med om detta en gång till, det trodde man inte, säger föraren med ett leende.

– Vi har pratat med familjen och alla mår bra. Självklart har vi skickat blommor och gratulerat, vi är glada över att det gick bra och Taxi Göteborg önskar hela familjen all lycka, säger Petra Kling sälj- och marknadschef på Taxi Göteborg.

Petra Kling, Sälj- och marknadschef Taxi Göteborg, tfn 031-651 518
Presskontakt: Rebecca Sinnerstedt, tfn +46 (0)705-75 09 55