Jan Johansson ny ställföreträdande vd på Taxi Göteborg

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2013 13:24 CET

Till dess att en ny vd är tillsatt på Taxi Göteborg kommer Jan Johansson, 62 år, att vara ställföreträdande vd. Med fokus på personal och organisation kommer han att ansvara för den operativa verksamheten.

– Jan Johansson har en stark bakgrund och jag har stort förtroende för honom och för att han ska kunna driva Taxi Göteborg på ett bra sätt. Jag hoppas också att vi inom kort kommer att hitta en ny permanent vd för Taxi Göteborg. Det viktiga nu är att skapa en stabil organisation och att ta fram de riktlinjer som den nya vd:n ska arbeta efter, säger Bengt Olvenmark, styrelseordförande i Taxi Göteborg.

Jan Johansson har mer än 30 års erfarenhet av att, som konsult och linjechef, etablera, expandera, rekonstruera och driva verksamheter och företag. Som konsult har han lett och medverkat i utvecklings- och förändringsprojekt i företag och organisationer inom ett flertal branscher där verksamhets- och ekonomistyrning tillsammans med organisationsfrågor varit några av de tyngre områdena. Det som också gör Jan Johansson lämplig som ställföreträdande vd är hans erfarenhet från exempelvis Bröderna Bergman Transport AB, ett lastbilsåkeri anslutet till GLC och Veolia Transport AB en åkeriverksamhet inom busstrafik som bland annat kör för Västtrafik.

– Jag ser det här som en oerhört spännande utmaning. Taxi Göteborg är ett etablerat varumärke i Västsverige och taxibranschen är en bransch i förändring på många sätt. För oss på Taxi Göteborg handlar det nu om att dra fördelar av vår storlek och vår starka organisation. För min del ska jag lägga fokus på det dagliga arbetet på Taxi Göteborg och att hitta en riktigt bra permanent vd, säger Jan Johansson, ställföreträdande vd på Taxi Göteborg.

Taxi Göteborg erbjuder persontransport till företag, affärsresenärer, samhällets förvaltningar och privatpersoner i Västsverige sedan år 1922. Verksamheten bedrivs som en ekonomisk förening som centralt ansvarar för varumärke, bokningsservice och utbildning för anslutna taxiåkerierna och deras 1100 förare. Taxi Göteborg utför dagligen över 5000 resor och är i särklass den största taxiverksamheten i Västsverige.