Nettbuss Transfer och Taxi Göteborg i nytt samarbete – startar shuttletrafik mellan Göteborg och Landvetter flygplats – storsatsar tack vare den nya kollektivtrafiklagen

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2011 15:42 CET

Nettbuss och Taxi Göteborg kommer på måndag, den 12 december, att starta shuttletrafik mellan Göteborg och Landvetter, en sträcka på vilken de stora hotellen knyts ihop med effektiv linjetrafik.
– Vår erfarenhet av linjetrafik, vår starka fordonsflotta och Taxi Göteborgs erfarenhet av betalningssystem och logistik gör att vi tillsammans kommer att bli en mycket stark aktör inom shuttletrafiken, säger Stefan Magnusson koncernchef Nettbuss Sverige.

I första steget kommer shuttletrafik att gå mellan Korsvägen, Scandic Opalen och Landvetter. Men planen är att expandera.
– Vi har många stora hotell i Göteborg och många strategiska knutpunkter där shuttletrafik kan göra resorna till och från Landvetter effektiva, snabba och bekväma. Vårt mål är att ha ett linjenät som täcker alla de stora hotellen och ett antal knutpunkter, säger Claes Barkebo vd på Taxi Göteborg.

Den satsning som Nettbuss Transfer, ett bolag i Nettbusskoncernen, nu gör tillsammans med Taxi Göteborg kommer att göra det enklare för resenärerna att ta sig till och från Göteborg.
– Det finns många fördelar med shuttletrafik. Linjetrafik som går på regelbundna tider där man vet att man kommer till rätt plats vid rätt tid gör resan enkel och bekväm. Att man kan transportera upp till sju personer per tur med gasdrivna minibussar gör att det är miljömässigt bra samtidigt som det är ekonomiskt, säger Claes Barkebo.

Nettbuss och Taxi Göteborg rustar nu med nya exklusiva Mercedes Sprinter med gas som drivmedel där sju personer bekvämt får plats samtidigt som man alltid har uppsikt över sin väska.
– Smidighet, bekvämlighet och hög service är naturligtvis oerhört viktig då många resenärer är vana vid det från resten av världen. Shuttletrafiken har kommit till Sverige och kommer att bli en viktig del av resandet både till flygplatser men även på andra linjer, säger Lars Kronvall vd Nettbuss Transfer.

Lars Kronvall, vd Nettbuss Transfer AB, tfn 031-788 1940
Claes Barkebo, vd Taxi Göteborg, tfn 031- 651 510

Nettbuss Sverige AB bedriver persontransporter i stora delar av Sverige genom dotterbolagen: Nettbuss AB vars huvudsakliga verksamhet är upphandlad kollektivtrafik. Nettbuss Stadsbussarna AB som bedriver stadstrafiken i Östersund och Gävle. Nettbuss Express AB med varumärken som Bus4You och GoByBus. Nettbuss Transfer erbjuder transportlösningar för sällskap i alla storlekar och för alla sammanhang med bl. a. varumärket Scandinavian Limousine. Team Verkstadscenter AB erbjuder verkstadstjänster för tunga fordon. Koncernen omsätter 1,2 miljarder och har 1100 medarbetare.

Taxi Göteborg erbjuder persontransport till företag, affärsresenärer, samhällets förvaltningar och privatpersoner i Västsverige sedan år 1922. Verksamheten bedrivs som en ekonomisk förening som centralt ansvarar för varumärke, bokningsservice och utbildning för anslutna taxiåkerierna och deras 1100 förare. Taxi Göteborg utför dagligen över 5000 resor och är i särklass den största taxiverksamheten i Västsverige.