Pressinbjudan: Taxi Göteborg får Sveriges första taxiförare med garanterat trafiksäker syn

Pressmeddelande   •   Jan 07, 2016 14:12 CET

Onsdagen den 20 januari klockan 10.00 bjuder Taxi Göteborg och Synoptik in till pressinformation när Taxi Göteborgs förare syntestas och blir syncertifierade av Synoptik. Med bakgrund av att var sjätte privatbilist kör med trafikfarlig syn* väljer Taxi Göteborg att föregå lagen, och som första taxibolag i Sverige, garantera att deras förare har trafiksäker syn.

I november presenterade Sveriges största syntest, Synbesiktningen, statistik som visar att var sjätte privatbilist har en trafikfarlig syn. Då körkortslagen inte kräver synkontroller av varken privatbilister eller taxichaufförer efter erhållet körkortstillstånd så befarar Taxi Göteborg att även många taxichaufförer har en trafikfarlig syn.

Taxi Göteborg kommer därför som första taxibolag i Sverige att själva se till att deras förare har garanterat trafiksäker syn och bjuder tillsammans med Synoptik in media att närvara vid syncertifieringarna.

Syncertifieringen genomförs av Synoptiks personal och innebär att alla Taxi Göteborgs förare måste genomgå ett syntest. Skulle glasögon eller linser krävas måste föraren skaffa detta för att få fortsätta köra för Taxi Göteborg. Synkravet kommer även gälla nya förare och man räknar med att genomföra syncertifieringar vartannat år.

– Det finns idag inget regelverk i Sverige som kräver att taxichaufförer undersöker sin syn efter erhållet körkortstillstånd, så vi väljer att själva kräva kontinuerliga synkontroller på våra förare. Synen är naturligtvis oerhört viktig i trafiken och vi vill att våra förare ska vara branschens säkraste och ett föredöme i trafiken. Därför har vi bestämt att alla våra förare ska bli syncertifierade av Synoptik, säger Martin Lund driftchef på Taxi Göteborg.

* Resultat från Sveriges största syntest, Synbesiktningen 2015. Se mer info www.synbesiktningen.se

Pressinformation:
Vad: Syncertifiering av Taxi Göteborgs förare – genomförd av Synoptik
Var: Gustaf Dalénsgatan 19 (Taxi Göteborgs huvudkontor)
När: onsdag 20 januari, klockan 10.00
Närvarande: Martin Lund, driftchef på Taxi Göteborg och Emma Frankman, legitimerad kontaktlinsoptiker på Synoptik, samt förare från Taxi Göteborg som syncertifieras på plats.

Martin Lund, driftchef på Taxi Göteborg, tfn + 46 (0)31-65 15 02
Lottie Funck Ekelund, marknadschef på Synoptik, tfn +46 (0)73-523 40 22