Samlad aktion mot svarttaxi den 25 september

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2010 19:48 CEST

Taxi Göteborg, Taxi Kurir, Taxi 020 och Avenyns företagarförening arrangerar tillsammans aktionen ”Åk säker taxi”. En aktion som startade i våras och som den 25 september går över i fas två där även polisens svarttaxienhet och Göteborgs Stad involveras.
Aktionen bygger på att man informerar de som vill komma hem efter en kväll på Avenyn att de seriösa taxistationerna med bilar från de etablerade bolagen ligger vid Storan och på Heden, och att man ska undvika svarttaxi och oseriös taxiverksamhet.

– Det är idag ett oerhört stort problem att det är så många svarttaxibilar på Avenyn. Problemet har blivit större nu när det inte är lagligt att stanna vid Valand eller i närheten av Avenyn. Det har gjort att seriösa taxibilar från de etablerade bolagen inte finns där medan svarttaxi och oseriösa taxibilar struntar i bestämmelserna och därför kommer närmare kunden. Vi har fått två taxistationer där vi kan serva våra kunder och hjälpa dem att komma hem tryggt och säkert men det är få som vet om att de ligger på Heden och vid Storan och det är ett problem som vi måste ta på allvar, säger Claes Barkebo, vd på Taxi Göteborg och Tomas Andersson, vd på Taxi Kurir och Taxi 020.

Aktionen ”Åk säker taxi” startade redan i våras och responsen var mycket positiv från gästerna på Avenyn men också från polisen och krogägarna. Nu går man in i fas två i arbetet med att göra Göteborg till en säkrare stad. Göteborgs Stad och polisens svarttaxienhet kommer under de aktuella helgerna i höst att vara mer aktiv än tidigare och även dela ut eget informationsmaterial.

Svarttaxi och oseriös taxiverksamhet gör Göteborg till en osäker stad – för de som bor här och för de som är på besök. Göteborg har arbetat hårt för att vara en stark evenemangsstad och för att kunna fortsätta att vara det krävs det från många håll att svartåkarna försvinner och att transporterna därigenom blir säkrare.
Informationskortet ger gästerna på Avenyn fem procent i rabatt vid uppvisande av kortet – samtidigt visar den var man hittar taxi-stationerna med säkra och trygga taxibilar.

– Tyvärr vet vi att allt för mångas utekvällar avslutas i en oseriös taxi där de utsätts för både det ena och det andra. Många vet inte ens vilka bilar eller personer de åker med och därmed vilka risker de utsätter sig för. Vi vill att Avenyn skall vara en säker plats att vara på, som man också på ett tryggt sätt kan ta sig till och från, säger Madeleine Wahlberg, centrumledare på Avenyns företagarförening.
Media är välkomna till Mornington Hotel, Kungsportsavenyn 6,
kl. 01.00 lördagen den 25 september (natten till söndag)
Taxi Göteborg, Taxi Kurir, Taxi 020, Föreningen Avenyn kommer vara på plats för att svara på frågor.

Med säker taxi kan vi garantera att;
vi arbetar med kvalitets- och miljöfrågor
våra taxiväxlar är tillgängliga dygnet runt
vi vet vem som körde en specifik resa och vart den gick
vi ser vad varje resa kostar och kan motivera det priset