Taxi Göteborg går in i Halland – tecknar samarbetsavtal med Taxi Kungsbacka

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2011 16:06 CET

Taxi Göteborg tecknar samarbetsavtal med Taxi Kungsbacka och tar därmed ett första steg in på den halländska marknaden. Det senaste året har Taxi Göteborg fokuserat på att utöka det geografiska upptagningsområdet genom samarbetsavtal med bland andra Taxi Väst och Taxi Stenungsund. Det har gjort att man idag täcker hela Västsverige och tack vare samarbetsavtalet som nu skrivs med Taxi Kungsbacka, täcker man även stora delar av norra Halland.

– Det här är ett viktigt samarbetsavtal. Tack vare detta har vi nu tagit ett första steg in i Halland. Det är viktigt för Taxi Göteborg att växa geografiskt eftersom det finns många fördelar med att bli större. Med Taxi Kungsbacka kan vi öka vår effektivitet och minska tomma körningar i de södra regionerna. Dessutom har Taxi Kungsbacka 20 bilar som kör för Sverigetaxi och det är strategiskt viktigt för oss, säger Claes Barkebo, vd på Taxi Göteborg.

Taxi Kungsbacka har totalt 40 bilar och hälften av dessa kör för och är profilerade för Sverigetaxi. 60 procent av verksamheten bygger på privat- och företagskunder och resterande 40 procent är samhällsbetalda körningar.

– Vi ser många fördelar med att nu gå ihop med Taxi Göteborg, som har strukturen och systemen som krävs för att man ska kunna växa och utvecklas som taxibolag. Sådana stora investeringar hade vi inte klarat själva. Samtidigt ser vi en styrka i att kunna erbjuda våra kunder ett större utbud och fler bilar. För Kungsbackaborna kommer det här bara vara positivt. De kommer känna igen Taxi Kungsbackas bilar men också ha nytta av det samarbetet som vi nu startar, säger Åke Demén, vd på Taxi Kungsbacka.

Åke Demén och Martin Lund på Taxi Kungsbacka kommer att fortsätta arbeta för bolaget. Åke Demén som seniorkonsult och Martin Lund som kvalitetsansvarig.

Claes Barkebo, vd Taxi Göteborg, tfn 031-65 15 10
Åke Demén, vd Taxi Kungsbacka, tfn 0706-70 43 30
Bilder för fri publicering: Anders Ekhammar, tfn 031-701 33 37, www.taxigoteborg.se

Taxi Kungsbacka grundades 1937 och har idag 40 bilar som täcker hela Kungsbacka kommun, men också stora delar av övriga norra Halland. Regionens storbolag utgör det viktigaste kundsegmentet men även samhällsbetalda körningar prioriteras högt i bolaget. www.taxikungsbacka.se

Stämmer det att ni tar över hela Taxi Kungsbacka ryktet går på stan?

- Nils Johansson - 2012-10-06 16:10 CEST

Hej Nils,

Taxi Göteborg köpte Taxi Kungsbacka per den 1 januari 2012. Så ja, vi har tagit över hela Taxi Kungsbacka.

Vänliga hälsningar
    Eva Blomdahl