Taxi Göteborg hjälper till att göra våra vintervägar säkrare

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2017 17:00 CET

Foto: Taxi Göteborg. Förare vid pressfotografering 2016-03-18.

Taxi Göteborg i samarbete med Klimator AB, som är ett kunskapsföretag vid Göteborgs universitet, har under en tid haft bilar försedda med utrustning som samlar in information om väder och väglag där den aktuella bilen befinner sig. Tekniken ska på sikt bidra till effektivare vinterväghållning, ökad trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan.

Ett perfekt uppdrag för taxibilar som är ute i ur och skur.

– Vi är mycket stolta att få medverka i forskningsprojekt som stärker säkerhet och trygghet för alla bilister som är ute på vägarna. Det går helt i linje med både vårt tidigare och fortsatta interna arbete gällande miljö och säkerhet, säger Martin Lund, Driftchef på Taxi Göteborg.

Fakta:

RSI, Road Status Information, är ett utvecklings- och demonstrationsprojekt med syfte att öka trafiksäkerheten och säkerställa effektiv användning av resurser vid vinterväghållning.

RSI kombinerar

• de senaste generationerna av klimatmodeller
  • fordonsdata som analyseras med avancerad metodik
  • en detaljerad, statistisk analys av vägavsnitt.

Taxi Göteborgs utvalda bilar bidrar med data som samlas in genom att bilarna utrustas med en OBD-plugg som läser av bilens interna signaler. Den räknar till exempel ut friktionen mellan vägen och bilens däck, läser av temperaturen och talar om ifall vindrutetorkarna är av eller på. Informationen kopplas till bilens position med GPS och skickas via GSM till en databas där den kan läsas av RSI-systemet.

– Nu när vi monterat in Niras OBD-plugg i ett stort antal av Taxi Göteborgs bilar i Storgöteborg kan vi på ett helt nytt sätt se var och när det är halt på vägnätet. Vi får direkt besked från bilarna om vädret slår om, och de ger oss en mycket tydligare bild av hur nuläget på vägarna ser ut. Detta hjälper oss i sin tur att göra bättre prognoser. I en ganska snar framtid finns det möjlighet att denna informationen delas från bil till bil. Bilen som är 1km framför dig på vägen varnar din bil att det är halt längre fram, säger Eric Zachrisson från Klimator.

Petra Kling, Marknad- och Försäljningschef Taxi Göteborg, ansvarig för projektet RSI, tfn, 031-651518
Jenny Jonasson, Presskontakt Taxi Göteborg, tfn 031-65 15 43
Eric Zachrisson, Klimator, tfn 0733 109 102 Klimator RSI
Bilder för fri publicering kontakta: Petra Kling, Taxi Göteborg, tfn, 031-651518
taxigoteborg.se alt. Facebook

Taxi Göteborg erbjuder persontransport till företag, affärsresenärer, samhällets förvaltningar och privatpersoner i Västsverige sedan år 1922. Verksamheten bedrivs som en ekonomisk förening som centralt ansvarar för varumärke, bokningsservice och utbildning för de anslutna taxiåkerierna och deras 1200 förare. Taxi Göteborg utför dagligen över 6000 resor och är i särklass den största taxiverksamheten i Västsverige.