Taxi Göteborg lockar arbetskraft från IT-branschen – taxibranschen en möjlighet för den som vill sadla om

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2015 09:53 CET

Just nu har hela taxibranschen ett stort behov av nya förare. Taxi Göteborg har funnit en väg att hitta nya förare – bland annat inom IT-branschen. Per Domeij, som arbetade som IT-konsult, är en av dem som sadlade om och blev taxiförare.
– Det finns många där ute som inte är nöjda med sin arbetssituation av olika anledningar. Hos oss får man en utbildning och garanterat jobb efteråt, säger Martin Lund, driftchef på Taxi Göteborg.

Taxibranschen är just nu i ett stort behov av nya förare. Taxi Göteborg riktar sig bland annat till pensionärer och studenter där taxikörandet kan vara en tacksam extrainkomst och en möjlighet att komma ut och träffa människor. Dagens förarkår är en väldig blandning av människor med olika bakgrund. En viktig och stark grupp är de som valt att sadla om från en helt annan yrkesbana. Då har taxiföraryrket varit en smidig och tacksam miljöomställning där det finns gott om arbete.
– Det viktigaste för oss är att hitta människor som förstår vad vi på Taxi Göteborg vill erbjuda våra kunder. De ska ha en känsla för service och ett ansvarsfullt beteende. Många av de som väljer att byta bransch är drivna och engagerade personer och de är ofta helt perfekta för oss, säger Martin Lund.

En av dem är Per Domeij. Per jobbade på Volvo IT som Service Delivery Manager men blev tillsammans med många andra erbjuden avgångsvederlag när företaget skulle skära ner, något som Per tackade ja till. Efter en tid hemma ville Per ut i arbetslivet igen men då inom ett nytt yrke, han hade tröttnat på IT-branschen. Han sökte sig till taxiyrket och idag har han arbetat som yrkesförare i en månad för Taxi Göteborgs dotterbolag Taxi Kungsbacka.

– Jag trivs väldigt bra som taxiförare eftersom det skiljer sig så från vad jag har arbetat med tidigare. Det är ett tufft yrke men också fantastiskt roligt i det att kunna prata och interagera med människor, vilket kan vara allt från skolbarn och pensionärer till affärsresenärer. Jag upplever att jag har nytta av mina tidigare erfarenheter i taxiyrket, säger Per.

Per kan rekommendera taxiyrket till de som är flexibla och som gillar att prata med människor.
– Jag känner mig fri när jag kör taxi. Jag är i min taxibubbla och när jag är klar för dagen kan jag åka hem utan att behöva tänka eller grubbla på jobbet. Dessutom är taxileget bestående över tid så det är ett yrke man kan återkomma till, säger Per.

Det som krävs för att bli förare på Taxi Göteborg är taxiförarlegitimation, en intern utbildning hos Taxi Göteborg, och en certifieringsutbildning hos Västtrafik och hos Göteborgs Färdtjänst. Eftersom det finns en stor efterfrågan av taxichaufförer så erbjuder Taxi Göteborg för tillfället ekonomiskt stöd till den som vill bli taxichaufför hos dem.

Martin Lund, driftchef Taxi Göteborg, tfn 031-65 15 02