Taxi Göteborg nominerat till Stora Trafiksäkerhetspriset 2013

Pressmeddelande   •   Dec 27, 2012 09:00 CET

Taxi Göteborg har nominerats till Stora Trafiksäkerhetspriset 2013. Det är för sitt arbete och sin certifiering Säker Grön Taxi som Taxi Göteborg nu har chansen att få det prestigefyllda priset i kategorin Årets Entreprenör. Taxi Göteborg blev i våras det första stora taxibolaget som fick rätten att använda Svenska Taxiförbundets symbol för Säker Grön Taxi.

– Det är alltid glädjande att vårt arbete med kvalitet och miljö uppmärksammas. Vi har också fått många positiva reaktioner från våra kunder vilket också är ett kvitto på att vårt arbete inom miljö och kvalitet är viktigt, säger Claes Barkebo, vd på Taxi Göteborg.

Stora Trafiksäkerhetspriset, som delas ut vid en ceremoni den 9 januari 2013, instiftades av branschtidningarna Transport & Logistik iDag, Resforum och Trafikforum och i juryn sitter bland annat representanter från ledande branschorganisationer och kollektivtrafik. Huvudpartner är Bilprovningen.
– Ökad trafiksäkerhet kräver engagemang och systematiska åtgärder både på transportköpar- och transportutförarsidan. Nomineringen är ett kvitto på att Taxi Göteborg aktivt bidragit till att förbättra förutsättningar för en fortsatt gynnsam trafiksäkerhetsutveckling, säger Anders Karlsson, chefredaktör på branschtidningarna Transport & Logistik iDag, Resforum och Trafikforum.

Taxi Göteborgs kvalitets- och miljöarbete med Säker Grön Taxi inleddes i oktober 2011. Efter ett gediget och intensivt arbete, där bland annat tidsatta och mätbara mål sattes upp och ny verksamhetspolicy infördes, hade grunden lagts för ett fortsatt, systematiskt kvalitets- och miljöarbete. Taxi Göteborg certifierades av Svenska Taxiförbundet i maj 2012 och blev därmed det första stora taxibolag som får använda symbolen för Säker Grön Taxi på sina cirka 420 taxifordon.

Övriga nominerade i klassen Årets Entreprenör är företagen IL Recycling
och Närkefrakt.