Taxi Göteborg och Kwick digitaliserar kvittot

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2016 08:10 CEST

Taxi Göteborg har tecknat avtal med den digitala kvittotjänsten Kwick, vilket gör det möjligt att leverera helt digitala kvitton till de företag som använder tjänsten. Både privatpersoner, företag och samhället i stort blir vinnare när papperskvittot förpassas till historien.

Från och med nu kan alla som åker med Taxi Göteborg få ett digitalt kvitto direkt till företagets bokföringssystem när de åker i tjänsten, förutsatt att företaget är anslutet till Kwick. Det digitala kvittot är godkänt som räkenskapsinformation av Bokföringsnämnden och Skatteverket.

– Kunden kan välja mellan att ladda ner Kwicks app och få kvittot i mobilen eller att få det direkt in i sitt system. Det sparar både tid och pengar för våra kunder och är ytterligare ett steg i vår digitala resa, säger Jonathan Stoltz på Taxi Göteborg.

Kwick utvecklades 2011 och nu börjar digitaliserad kvittohantering slå igenom på allvar. Med digitala kvitton ges konsumenter ökad möjlighet till att åberopa sina konsumentskyddsrättigheter. Företag, stora som små, får en effektivare och billigare hantering av sin redovisning. För handlare bidrar digitala kvitton till ökade servicenivåer för deras kunder samtidigt som det gynnar vit handel. Kwick digitala kvitton är godkända som räkenskapsinformation av Skatteverket och Bokföringsnämnden.

Kwick är den infrastruktur som kopplar ihop parterna och hanterar i dag mer än 35 miljoner kvitton per år åt sina samarbetspartners, en siffra som växer snabbt.

– Fler och fler styrelser inom handel ställer krav på ledningar att i högre grad digitalisera verksamheten och det här är ett bra exempel på en effektivisering som då möjliggörs. Värdet för handlarnas kunder, företagen, är så stor att vi ser hur försäljningen ökar hos våra anslutna handlare på grund av ändrat köpbeteende. Företagen som använder Kwick börjar nu kräva att deras samarbetspartners, som Taxi Göteborg, ska kunna leverera digitala kvitton. Många gör det redan, säger Rickard Holmén.

Jonathan Stoltz, IT-Chef Taxi Göteborg, tfn +46 (0)31-65 15 36 eller jonathan.stoltz@taxigoteborg.se
Rickard Holmén, ETNetwork AB / Kwick, tfn +46 (0)708-12 36 38 eller rickard@etnetwork.org
Bilder för fri publicering kontakta: Rebecca Sinnerstedt, tfn +46 (0)705-75 09 55