Taxi Göteborg står kvar vid enhetsanslutning till BA

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2013 09:34 CEST

Igår, under Taxi Göteborgs föreningsstämma, röstade medlemmarna nej till att ändra i stadgarna som idag säger att det ska finnas kollektivavtal för Taxi Göteborg. Detta betyder att Taxi Göteborg står kvar vid enhetsanslutningen till Biltrafikens Arbetsgivareförbund BA och varje medlemsföretag är ansluten till kollektivavtalet.
– Det har varit en nyttig dialog för alla parter och vi har kommit fram till att enhetsanslutningen och att stå fast vid kollektivavtalet är det bästa för föreningen, åkarna och förarna, säger Lennart Hamnered, styrelseordförande på Taxi Göteborg.

Det var i höstas som medlemmarna i Taxi Göteborg första gången tog upp frågan om att säga upp enhetsanslutningen. Anledningen var att taxiavtalet inte längre överensstämde med hur taxibranschen ser ut idag. Sedan dess har samtal förts med både BA och Transport och tack vare en öppen dialog och en grundlig diskussion om alternativa lösningar har nu föreningsstämman enats om att Taxi Göteborgs samtliga 163 åkerier ska fortsätta att vara kollektivanslutna.

– Det är ett bra beslut tycker jag. Vi är stolta över att vi kan visa ett förnyat läge i vårt samarbete med Transport, där åkerierna och förarna kan känna sig trygga. Vi hoppas också att en kollektivanslutning framöver ska vara en stark konkurrensfördel när det kommer till offentliga upphandlingar och företagskunder, fortsätter Lennart Hamnered.

Taxi Göteborg har haft dialog både med Transport, förarnas fackförbund, och med BA för att synliggöra hur taxibranschen har utvecklats och måste utvecklas i framtiden. Nuvarande kollektivavtal har många decennier på nacken och måste inom en snar framtid moderniseras och anpassas efter resenärernas önskemål.

– För att kunna utveckla branschen måste vi vara delaktiga. Därför ser vi det som viktigt att behålla enhetsanslutningen och fortsätta våra diskussioner, öka kunskapen och förbättra förutsättningarna. Under den senaste tiden har vi kommit långt i vår dialog och hoppas kunna fortsätta den både med BA och Transport, säger Lennart Hamnered.

Lennart Hamnered, styrelseordförande Taxi Göteborg, tfn 0705 574 550
Bilder för fri publicering kontakta: Anders Ekhammar, tfn 0707 46 25 79