Taxi Göteborg tecknar samarbetsavtal med Taxi Stenungsund – nu täcker vi hela Västsverige

Pressmeddelande   •   Jun 22, 2011 11:02 CEST

Förra måndagen tecknade Taxi Göteborg och Taxi Stenungsund ett samarbetsavtal. Det senaste året har Taxi Göteborg fokuserat på att utöka det geografiska upptagningsområdet genom att teckna samarbetsavtal med både Taxi Väst och Taxi Trollhättan, vilket gör att man idag, tack vare avtalet med Taxi Stenungsund, täcker hela Västsverige.

Samarbetsavtalet med Taxi Stenungsund bygger på att bolagen ska hitta synergier i första hand inom trafik, teknik, inköp och utbildning. Dessutom kommer Taxi Göteborg att förvärva tio procent av Taxi Stenungsund, vilket också ger en styrelseplats i bolaget.

– Vi är oerhört glada över att det här avtalet är i hamn. Det finns många fördelar med starka samarbetspartners. En är naturligtvis att vi kan optimera trafiken och minska antalet körningar med tomma bilar. Tack vare samarbetet med Taxi Stenungsund kan vi öka effektiviteten på många körningar. Det gynnar båda bolagen och miljöpåverkan blir mindre, säger Claes Barkebo, vd på Taxi Göteborg.

Taxi Stenungsund är likt Taxi Göteborg i många avseenden. Bland annat har bolagen ungefär samma fördelning i kundsegmenten. 80 procent är privata kunder och företagskunder medan 20 procent är samhällsbetalda resor. De båda bolagen har dessutom en lång historik och är lokalt starka varumärken.
– Vi har sökt en partner som har samma syn som vi på hur man bedriver taxiverksamhet. Därför är vi nu glada över att det här samarbetsavtalet är ett faktum och att vi kan börja fokusera på att realisera de delar som kommer att göra båda bolagen starkare. Bland annat kommer våra nya förare att utbildas av Taxi Göteborg och vi kommer också med tiden att utveckla ett tekniskt samarbete med Taxi Göteborg, säger Christer Persson, vd på Taxi Stenungsund.

Claes Barkebo, vd Taxi Göteborg, tfn 031-65 15 10
Christer Persson, vd Taxi Stenungsund, tfn 0706-46 89 90
Bilder för fri publicering: Anders Ekhammar, tfn 031-701 33 37, www.taxigoteborg.se

Taxi Stenungsund grundades 1932  och har idag 18 bilar som täcker hela Stenungsunds kommun, men också Tjörn och Orust. Bolaget ägs av 11 transportörer som alla är aktiva i bolaget. Regionens storbolag utgör det viktigaste kundsegmentet men även samhällsbetalda körningar prioriteras högt i bolaget. www.taxistenungsund.se