Taxi Göteborg tecknar samarbetsavtal med Taxi Väst

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 15:20 CET

– ökad tillgänglighet med närmare 600 bilar på västkusten

Taxi Göteborg, Västsveriges ledande taxibolag, tecknar nu ett samarbetsavtal med Taxi Väst. Avtalet bygger på att Taxi Göteborg köper elva procent av aktierna i Taxi Väst. Samarbetet innebär ökad service till kunderna när bolagen tillsammans kommer att ha närmare 600 taxibilar som trafikerar vägarna längs hela västkusten.

– Vi ser många fördelar med samarbetet mellan bolagen. Synergier med bokningssystem och möjligheter att öka kapaciteten av taxibilar där trycket är stort, gör att vi kan öka servicen väsentligt för våra kunder. Samtidigt blir vi mer kostnadseffektiva tack vare samarbetet, vilket är viktigt för att kunna sätta rätt priser på våra tjänster, säger Anders Malmqvist, styrelseordförande i Taxi Göteborg.

Detaljerna inom alla samarbetsområden är inte klara utan kommer att arbetas fram i projekt i början av 2010. Klart är dock att bolagen ska arbeta med gemensam teknik. Exempelvis ska Taxi Väst byta till samma trafikledningssystem och taxameterskärm som Taxi Göteborg (OTT och Megtax). Klart är också att Taxi Göteborg får en styrelsepost i Taxi Väst och att Taxi Väst blir adjungerade i Taxi Göteborgs styrelse.

– Vi är två starka taxibolag som redan känner varandra väl genom taxinätverket Svea Taxi Allians, så vi har alla förutsättningar för att nu utveckla vår gemensamma affär, säger Sune Nyman, VD på Taxi Väst.

För ytterligare information, kontakta:

Anders Malmqvist, styrelseordförande i Taxi Göteborg (0706-52 15 50, anders.malmqvist@taxigbg.se)

Daniel Andersson, styrelseordförande i Taxi Väst (0734-19 40 51, daniel@stromstad-tanumbuss.se)

Taxi Göteborg grundades 1922 och är idag en ekonomisk förening med cirka 200 medlemmar, 1 100 förare och 430 fordon. Cirka 100 personer arbetar i den centrala organisationen, huvudsakligen i kundtjänst. Vår verksamhet bedrivs med modern teknik och effektiva system, exempelvis digital telefonväxel och GPS-baserat trafikledningssystem. Samtliga bilar är utrustade med alkolås och övervakningskamera. Med ledorden tillgänglighet, pålitlighet och professionalism står vi varje dag till tjänst för företag, samhälle och privatpersoner. Taxi Göteborg verkar i Göteborg, Trestad, Lerum, Kungälv och Alingsås. www.taxigoteborg.se

Taxi Väst AB ägs av åtta lokala taxibolag i Strömstad, Tanum, Sotenäs, Lysekil, Uddevalla, Vänersborg, Lilla Edet och Ale. I hela organisationen finns det drygt 80 åkerier, 350 förare och 145 fordon. Taxi Väst är ett samverkansbolag som har ca 20 anställda som i huvudsak arbetar i kundtjänst. Vår verksamhet bedrivs med modern teknik och våra ledord är tryggt och säkert. www.taxivast.se

Svea Taxi Allians är en rikstäckande taxitjänst som består av drygt 120 lokala taxibolag, från Ystad i söder till Haparanda i norr. Genom att ringa ”hem” till sitt ”eget” taxibolag får kunden direktkontakt med det taxibolag på orten där han befinner sig, som ingår i Svea. För att bli godkänd som Svea-taxi måste bolaget uppfylla ett antal högt ställda krav, t ex att taxibilen kommer inom 15 minuter, att alla taxiresor specificeras på en och samma faktura, att taxibolaget aktivt arbetar för att minska negativ miljöpåverkan och har en dokumenterad säkerhetspolicy kring alkohol och droger. www.sveataxiallians.se

Beställning 031-650 000  Växel 031-65 15 00  Fax 031-220 688
Postadress Taxi Göteborg Ekonomisk Förening, Box 8803,
402 71 Göteborg  Besöksadress Gustaf Dalénsgatan 19, 417 05 Göteborg Organisationsnummer 757200-4351 Webb www.taxigoteborg.se