Taxi Göteborg utsedda till Årets entreprenör i Stora Trafiksäkerhetspriset 2016

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2016 16:08 CET

Taxi Göteborg har vunnit Stora Trafiksäkerhetspriset som Årets entreprenör. De tilldelades det för mångåriga arbete med trafiksäkerhet, bland annat genom Säker Grön Taxi certifiering, alkolås, kameror i bilarna och nu allra senast Syncertifiering, där man i samarbete med Synoptik säkerställer att alla förare har en trafiksäker syn. Priset delades ut idag 12 januari under Transportforum i Linköping.

Stora Trafiksäkerhetspriset delas årligen ut av branschtidningarna RESFORUM, TRAFIKFORUM och Transport & Logistik Idag för att premiera trafiksäkerhetsarbetet inom den yrkesmässiga vägtrafiken. Årets entreprenör är en utmärkelse som går till bussföretagare, taxiföretagare och åkeriföretagare som aktivt verkar för trafiksäkerhet. Vinnaren ska kunna visa att verksamheten genomsyras av resultatorienterat säkerhetsarbete, att konkreta åtgärder har vidtagits, och att detta gett resultat.

Motiveringen till Årets entreprenör, Taxi Göteborg:
Genom en rad proaktiva åtgärder bidrar vinnaren till att höja trafiksäkerheten för taxiresor. Vinnaren har bland annat infört syntest för alla sina taxiförare, installerat hjärtstartare i ett antal fordon samt säkerhetscertifierat sin verksamhet.

På plats för att ta emot priset var Taxi Göteborgs försäljnings- och marknadschef Petra Kling och driftchef Martin Lund.
– Det är en stor ära för oss att få den här utmärkelsen och ett kvitto på att vi är på rätt väg i vårt arbete med säkerhet. Vi har arbetat mycket med dessa frågor och vill vara föregångare i branschen, så det är roligt att vårt arbete blir uppmärksammat. Trafiksäkerhet är oerhört viktigt, såväl för våra förare som har trafiken som arbetsplats som för våra kunder och medtrafikanter, säger Martin Lund.

Under januari kommer Taxi Göteborg i samarbete med Synoptik att syntesta alla sina förare för att se att de har trafiksäker syn, och därmed bli Sveriges första syncertifierade taxiföretag. 2012 blev Taxi Göteborg första stora taxibolag att certifieras enligt Säker Grön Taxi av Svenska Taxiförbundet, en certifiering som har förnyats och fortfarande är ett arbete som genomsyrar organisationen.

Taxi Göteborg har bland annat haft säkerhetskameror i bilarna sedan det blev tillåtet 2003 och våldsbrotten minskade drastiskt efter införandet. Man har också varit tidiga med alkolås och har hjärtstartare i utvalda bilar.

Martin Lund, driftchef Taxi Göteborg, tfn 031-65 15 02, e-post: martin.lund@taxigoteborg.se