Riksdagsbeslut gynnar oseriösa företag

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2016 16:08 CET

Riksdagsbeslutet 30 november gynnar oseriösa företag. Konsekvenserna av den tidspress och låga inkomst det medför för förarna påverkar både säkerhet och service.

Den 30 november sa riksdagen nej till regeringsförslag om bättre villkor för de anställda i offentlig upphandling. Taxi Stockholms ordförande Dimitrios Faniadis kommenterar konsekvenserna för svenska taxichaufförer.

Idag röstade riksdagen ner förslagen om kollektivavtal, arbetstidsregleringar, semester och andra villkor för anställda i offentlig upphandling. Konsekvensen kommer att bli att marknaderna för offentligt upphandlade tjänster ännu mer tas över av oseriösa företag som gör vinster på lönedumpning och oskäliga villkor.

I den verksamhet som vunnit upphandlingen av färdtjänst i Stockholms läns landsting vittnar anställda förare om och om igen om orimligt låg lön för att utföra färdtjänstkörningarna och de kan inte välja bort dem utan att bli uteslutna från andra körningar, vilket gör att de tvingas arbeta för villkor som alla kan vara överens om är helt orimliga.

Kvaliteten på servicen påverkas av detta. När upphandling sker till så lågt pris blir konsekvenserna också en tidspress och inkomsten för en körning blir så låg att chauffören behöver arbeta långa arbetsdagar och arbetsveckor. Det gör att säkerheten och möjligheten att ge till exempel skolbarn, äldre och personer med funktionshinder en värdig och bra färdtjänstservice påverkas.

Dimitrios Faniadis är styrelseordförande i Taxi Stockholm:

- Vi är många inom branschen som är överens om att nuvarande system är ohållbart. Det vi kan hoppas nu är att regeringen återkommer med ett förslag som åtminstone hjälper mot de värsta problemen, att de går tillbaka till ritbordet och återkommer med nya lösningar. Som det är nu riskerar riksdagens beslut att ge klartecken för landsting och kommuner att välja billiga anbudsgivare som inte kan garantera trygghet och hållbarhet vare sig för dem som ska använda servicen eller dem som ska leverera den.

Dimitrios Faniadis är tillgänglig för kommentarer, hör gärna av er! Han är styrelseordförande i Taxi Stockholm, och själv taxichaufför, och kan berätta om villkoren som följer av riksdagens beslut idag.

Natalia Santos, pressansvarig på Taxi Stockholm, tfn: 0707882700.

Taxi Stockholm är den ledande partnern för taxitjänster i Stockholm och stockholmarnas taxibolag sedan över 100 år. Med höga ambitioner i kundmötet, ständig utveckling av tjänster för företag och privatpersoner och 1600 bilar arbetar företaget året om och dygnet runt för att ge den bästa servicen. Taxi Stockholm arbetar med hållbarhetsfokus som inkluderar en strävan mot en fossilfri transporttjänst och schyssta villkor för alla medarbetare. www.taxistockholm.se