Taxi Stockholm släpper ut 4500 livräddare på Stockholms gator

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2019 07:52 CET

Taxi Stockholm utbildar alla sina 4500 förare i hjärt- och lungräddning - ”Från 1 april kommer alla våra förare kunna rädda liv."

Från 1 april kommer alla Taxi Stockholms förare ha fått en utbildning i hjärt- och lungräddning. Det betyder att det alltid kommer att finnas 4500 livräddare runtom i Stockholm. Bolaget uppmuntrar också alla sina utbildade förare att anmäla sig som SMSlivräddare för att kunskapen och den resurs som förarna utgör ska komma samhället till nytta.

I Sverige är hjärt- och kärlsjukdomar den vanligaste dödsorsaken och chansen för överlevnad vid hjärtstopp ökar ju snabbare hjärt- och lungräddning påbörjas. Nu utbildar Taxi Stockholm alla sina förare i hjärt- och lungräddning, HLR. Det betyder att från 1 april kommer de 4500 förare som ständig befinner sig runtom på Stockholms gator ha kunskaper för att rädda liv. Det här har man inom bolaget bestämt sig för att ta vara på. Genom informationskampanjer kommer de nu uppmuntra sina medarbetare att anmäla sig som SMSlivräddare.

– Våra förare finns överallt, dygnet runt, här i staden och vi känner oss som en viktig del av Stockholm och stockholmarnas vardag. Nu när vi satsar så mycket på att utbilda alla förare ville vi också passa på att se till att det skulle kunna bidra till arbetet med att minska dödligheten vid hjärtstopp. Därför bestämde vi oss för att göra detta, säger Anna Strange.

SMSlivräddare är ett system som identifierar frivilliga livräddare och larmar dem till platsen för ett misstänkt hjärtstopp. Detta göra att HLR kan påbörjas snabbare och då ökar chansen för överlevnad, ju fler som är registrerade desto större är chansen att någon frivillig är först på plats.

– ­Även om bara hälften av Taxi Stockholms förare anmäler sig så skulle det öka det totala antalet registrerade livräddare i Stockholm med 25 procent säger David Fredman, som är driftansvarig på SMSlivräddare.

Han tycker att det är positivt att så många som möjligt som kan HLR anmäler sig som SMSlivräddare.

– Vi kan inte rädda alla, men vi ska ge alla en ärlig chans. Att Taxi Stockholm gör denna satsning är fantastiskt och ökar chansen att fler får tidig hjälp vid plötsligt hjärtstopp, säger David Fredman.

Förarna väljer själva om de vill anmäla sig som SMSlivräddare och på Taxi Stockholm har märkt det att många är väldigt positiva till att bidra till samhället med sin nya kunskap på det här sättet.

– Från 1 april kommer alla våra förare kunna rädda liv och jag tror att en stor andel av våra förare kommer att anmäla sig. Vi märker på utbildningarna att många är intresserade av att göra det. Jag tror att de känner att det är bättre att göra det man kan än att inte göra något alls. Och vilken mäktig känsla att kunna rädda liv! säger Anna Strange.

Om SMSlivräddare:

Ett system som tar tillvara på resurser avseende kunskap i hjärtlungräddning och hjärtstartare på allmän plats.

Frivilliga som kan HLR, laddar ner en app och anmäler sig. SMSlivräddare larmas via larmcentralen när någon ring 112 om ett misstänkt hjärtstopp.

Presskontakt:

Taxi Stockholm: Natalia Santos, pressansvarig, natalia.santos@taxistockholm.se, 0707882700.

SMSlivräddarna: David Fredman, driftansvarig, david.fredman@smslivraddare.se.

Taxi Stockholm är den ledande partnern för taxitjänster i Stockholm och stockholmarnas taxibolag sedan 120 år. Med höga ambitioner i sina över 20 000 kundmöten dagligen, ständig utveckling av tjänster för företag och privatpersoner och 1700 bilar arbetar företaget året om och dygnet runt för att ge den bästa servicen. Taxi Stockholm arbetar med hållbarhetsfokus som inkluderar målet en fossilfri transporttjänst 2025 och schyssta villkor för alla medarbetare. Taxi Stockholm är moderbolag i Taxi Stockholm-koncernen, där även bolagen Sirius Omsorg, Sveataxi Skåne, Svea Taxi Norrbotten, Taxi Värmdö och Taxi Ekerö ingår. Tillsammans med övriga koncernbolag och som en del av Svea Taxi Allians kan Taxi Stockholm erbjuda trygg taxi med hög kvalitet och servicegrad i hela Sverige. www.taxistockholm.se