Nyhetsbrev: År 2020 – en kommunikationsvision

Nyhet   •  Sep 27, 2016 09:42 CEST

Om drygt 3,5 år är vi framme vid år 2020. Ett årtal som andas science-fiction och på många sätt känns lika spännande som millennieskiftet. Hur kommunicerar vi år 2020, och vad bör it-chefer runt om i landet fundera över och börja planera för redan nu?

Text: Joacim Melin

Molntjänster, ultrasnabba dataförbindelser till den smarta mobiltelefonen i innerfickan, en IP-adress på allt du ser om kring dig och högre och högre krav på att vara proaktiv – några av de saker som varje it-chef värd namnet bör börja fundera på redan idag. Det kanske inte låter så märkvärdigt, men med ökade möjligheter genom förbättrad teknik ökar också riskerna.

– År 2020 beräknas 5G-tekniken få premiär i smarta telefoner som kommer ut på marknaden. Telekomoperatörerna kommer sannolikt inte ligga långt efter och kanske är det inte många som funderat över vad det kan innebära, men tänker man sig att varje 5G-enhet kan få en bandbredd mot Internet på mellan en och tio gigabit per sekund så inser man snart möjligheterna, och riskerna, säger Oscar Wenell, nätverkschef på TDC.

I möjligheterna ryms givetvis utökade möjligheter till att arbeta med videokonferenser med god bildkvalitet, snabbt synkronisera stora mängder information och även till och med ersätta den fasta Internet-förbindelsen till exempelvis ett mindre kontor. I riskerna finns åtskilligt att fundera på – den tillverkare av mobiltelefoner som inte tar säkerhet på allvar kan snart finna sig i att dennes produkter används som delar i ett stort så kallat bot-nätverk där tusentals Internetanslutna enheter samtidigt skickar stora mängder datatrafik mot en enda punkt på Internet för att störa dennes närvaro på Internet.

– Givetvis gäller det inte enbart smarta 5G-anslutna mobiltelefoner. I och med det som brukar kallas sakernas Internet, där i princip allt inom och utanför kontoret kan komma att anslutas till Internet skapas det åter igen stora möjligheter för ett företag eller en organisation, säger Oscar.

Han tar som exempel hur det kan vara gynnsamt för ett företag att koppla belysning och ventilationsanläggningen till Internet för att få ner aktuell väderinformation och på så sätt optimera hur mycket värme eller kyla som måste pumpas in i kontoret eller skolornas klassrum, men också hur det mycket väl kan utgöra en grogrund för så kallad malware där även interna enheter kan användas för attacker mot företagets infrastruktur.

Oscar Wenell, TDC

– Malware i exempelvis i nätverksanslutna skrivare är verklighet sedan länge. Det räcker med att en person som låtsas vara fastighetsskötare får komma in på kontoret och då kan plugga in ett USB-minne i en olåst dator för att skadlig kod kan spridas snabbt i ett nätverk för att i sin tur orsaka skada eller spionera på företagets interna angelägenheter, säger Oscar.

Att förbereda sig för alla dessa utmaningar redan idag är A och O, men han menar att de it-chefer som fokuserar på tekniska lösningar snarare än hitta ett ramverk för att förhålla sig till vilka tjänster man erbjuder är fel ute.

– Många it-chefer hamnar i en funktionsorienterad diskussion, vilket stjäl fokus, tid och energi. Precis som att allt från det interna trådlösa nätverket till företagets Internet-anslutning är en tjänst så är det också dags att se på it-säkerhet som helhet som en tjänst, och det är vad it-chefen ska upphandla så att organisationen istället kan fokusera på att arbeta med rutiner runt säkerhet och integritet, säger Oscar.

En stor del i att förbereda sig för framtidens kommunikation är också att införa nya värdegrunder för hur ett företag eller en organisation arbetar runt intern säkerhet. Även om ett företag har placerat delar av sina interna tjänster i molnet så innebär det inte automatiskt att det är okej för användarna att använda exempelvis Dropbox eller Icloud för sina privata filer på de enheter som företaget tillhandahåller. Detta kan gå stick i stäv med de krav och förväntningar som många av dagens medarbetare har på sin arbetsplats.

– Det finns inga ”early adopters” längre. It-mognaden hos medarbetarna är enormt utbredd och det skapar givetvis både möjligheter och utmaningar där medarbetarna kanske inte alltid ser skillnaden på ”mitt och ditt” och behandlar företagets enheter som sina egna, säger Oscar, som menar att det handlar om värderingar.

– Förklara för medarbetarna varför de rutiner runt exempelvis säkerhet finns på plats så är chanserna större att de också respekterar dessa.

Är då kommunikationssamhället år 2020 bara risker, faror och utmaningar? Givetvis inte – möjligheterna ute på företagen, i skolorna eller till och med i något som vi alla tar för givet, som exempelvis ett reningsverk, är väldigt stora, men det gäller att förbereda sig redan nu för framtidens kommunikation för när den väl är här så kommer det att gå snabbt, i många bemärkelser.

– Sakernas internet kommer att förändra väldigt mycket, och vi kommer inte kunna styra det, lika lite som att ingen kunde planera hur Internet skulle utvecklas med sökmotorer kontra portalsajter. Det utvecklas saker i garage och källare runt om i världen som kommer att skapa enorma möjligheter som ingen av oss kunnat ens tänka på, men vi kan tänka på hur vi ska vara förberedda för förändringar oavsett hur de ser ut, säger Oscar Wenell.

Läs hela nyhetsbrevet.