Välkomna till Tele2

Nyhet   •   Mar 01, 2017 11:45 CET

De som har ett telekomintresse har knappast kunnat undgå att TDC Sverige nu är en del av Tele2 Sverige. Men varför blev det så och vad kommer att hända framåt? Samuel Skott, vd för Tele2 Sverige berättar mer.

En ”perfect match” är något det har talats mycket om bland medarbetarna på Tele2 och f d TDC Sverige sedan slutet av förra året när sammanslagningen av företagen stod klar. Och Samuel Skott menar att det bara blir tydligare ju mer alla lär känna varandra.

– Långt innan köpet blev godkänt så visste vi att företagen skulle komplettera varandra ur ett produktperspektiv. TDC har till exempel stor erfarenhet av datanät och integratörsaffären och vi av mobilitet och telefoni. Nu när vi jobbat ihop en period hittar vi ännu fler bevis för att vi är en perfect match. Vi ser fördelar när vi lägger ihop våra nät och våra kompetenser. Det gäller även inom service, sälj och säkerhet.

Samuel Skott förklarar att det inte var något nyck över en natt att köpa TDC. Även om Tele2 tidigare har varit mest känt för mobil- och fasttelefoni på privatmarknadenhar företaget under en längre tid varit en operatör som satsat på storföretagsmarknaden. Så kom möjligheten att ta ytterligare ett steg inom den marknaden.

– Vi vill stärka vår verksamhet på den viktiga B2B-marknaden och vara en kundfokuserad helhetsleverantör för svenska företag och offentlig sektor. Tillsammans är vi nu heltäckande och en riktigt stark utmanare till den största konkurrenten på svenska marknaden.

I det nybyggda Tele2-huset i Kista pågår nu febril aktivitet för att ta emot alla f.d. TDC:are som ska flytta in. Ett stort integrationsprojekt pågår sedan i höstas för att skapa ett bolag med gemensamma processer och stödsystem. Allt detta sker samtidigt som alla kundrelationer fortsatt ska ha samma fokus.

– Det går faktiskt bättre än förväntat inom vissa områden. Vi har fått förnyat förtroende från flera kunder som ser att vi går åt rätt håll. Det ger oss styrka och lugn.

Strategin framåt då, hur ser den ut?

– Vi kommer att fortsätta utveckla våra helhetserbjudanden för att driva kundernas digitalisering. Vårt fokus ligger på att leverera grymma tjänster och ge en ännu bättre kundupplevelse så att de uppfattar att vi är rätt leverantör för dem. Vår ambition är också att många företag som tidigare bara har haft Telia som leverantör nu tar steget och väljer ett modernare och mer kundfokuserat alternativ.

Och vad händer med TDC:s varumärke? Kommer det att finnas kvar?

– Vi har rätt att använda det i ett år, så det kommer att försvinna någon gång under 2017. En del av integrationsarbetet är att vi arbetar på att införliva TDC:s styrkor i Tele2:s varumärke.