It-investeringar 2017: Här är svenska företags önskelista

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2016 08:00 CET

Svenska företag digitaliserar som aldrig förr. Men var i organisationen finns de största behoven? Och vad väljer man helst bort? Svaren är it-investeringar som stödjer marknadsföring respektive försäljning. Det visar en ny Kantar Sifo-undersökning.

Svenska företag inom den privata sektorn har tydliga önskningar när det gäller it-investeringar för nästa år. De största behoven finns inom marknadsföring. 49 procent av beslutsfattarna uppger att det här finns stora behov av investeringar – en ökning med fem procentenheter jämfört med förra året. På andra plats kommer it-investeringar i säljstöd (till exempel CRM eller affärssystem) och på tredje system för ordermottagning och fakturering.

– Undersökningsresultaten är en tydlig indikation på att digitaliseringen verkligen börjar ta fart i företagen. Många har pratat om detta och planerat vad de vill göra, men nu omsätts planerna till verklighet. Att marknadsföring och säljstöd ligger högt på listan är inte konstigt. Där finns enorm potential att effektivisera arbetet med hjälp av it. Även om inom ordermottagning och fakturering finns stora effektiviseringar att göra med hjälp av till exempel automation, något som TDC har utvecklat konceptet Totum för, säger Joakim Harging, säljdirektör på TDC Sverige – En del av Tele2.

I botten på önskelistan ligger it-investeringar inom innovation och webbmöten. Längst ner ligger försäljning och e-handel där endast 35 procent anser att det finns investeringsbehov.

– För de flesta företag började digitaliseringsprocessen inom just försäljning och e-handel. De har alltså redan investerat i detta och är nöjda med de lösningar de har idag. Nu väljer man därför att satsa inom områden som är mer eftersatta, avslutar Joakim Harging.

Hela listan 2016:
1. Marknadsföring - 49%
2. Säljstöd – 48%
3. System för ordermottagning/fakturering – 46%
4. Kunskapshantering – 44%
5. Kund-/brukardialoger – 41%
6. Logistik – 40%
7. Kundtjänst/support – 40%
8. HR – 40%
9. Innovation– 39%
10. Webbmötestjänster – 38%
11. Försäljning/e-handel – 35%

Kontakt:
Helene Oxhammar, marknadschef TDC Sverige – En del av Tele2
Tel: 08-519 815 16, mob 0730-79 75 19
E-post: helene.oxhammar@tdc.se

Joakim Harging, säljdirektör TDC Sverige – En del av Tele2
Tel: 08-519 812 09, mob 0708-37 81 25
E-post: joakim.harging@tdc.se

Om undersökningen
De som deltog i undersökningen var 500 beslutsfattare på arbetsställen med fler än 50 anställda inom privat sektor. Intervjuerna har fördelats relativt lika mellan företag med 50 – 199 anställda respektive 200+ anställda. Intervjuer har gjorts med spridning över hela Sverige. Intervjuperioden var mellan 23 september och 5 oktober 2016.

Följande roller har ingått i undersökningen: VD/viceVD, ekonomichef/-direktör, personalchef/HR-chef/-direktör, it-chef/-direktör, marknadschef/-direktör, inköpschef/-direktör, försäljningschef/-direktör, produktionschef/-direktör, chefer med affärsansvar.

Om TDC Sverige - En del av Tele2

TDC Sverige – En del av Tele2 erbjuder helhetslösningar inom it och telekom till företag och organisationer där lösningarna ska bidra till utveckling av effektivitet, relationer och affärer. TDC Sverige – En del av Tele2 tillsammans med Tele2 Sverige är representerat över hela landet med cirka 2200 medarbetare. Sedan första november 2016 är vi en del av Tele2. Tele2 är noterat på NASDAQ OMX sedan 1996. Under 2015 omsatte bolaget 27 miljarder kronor och presenterade ett rörelseresultat (EBITDA) på 5,8 miljarder kronor.

Nyhetsrum: mynewsdesk.com/se/pressroom/tdcsverige
Twitter: twitter.com/tdcsverige