NETTO väljer datakommunikation från TDC Song

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2006 09:43 CEST

Livsmedelskedjan NETTO har valt TDC Song som leverantör för datakommunikation till sina 76 butiker samt sitt huvudkontor och centrallager i Sverige. Avtalet löper över 3 år och ger alla anslutna enheter tillgång till centrala IT- och kassasystem samt IP-telefoni.

NETTO har sedan etableringen i Sverige år 2002 öppnat 76 butiker och planerar att bygga ut med ytterligare 20 nya butiker per år.

År 2004 tecknade NETTO avtal med TDC Song för fast telefoni, ett avtal som nu utökas till att även omfatta datakommunikation.

– Inom NETTO arbetar vi ständigt med att förbättra rutiner och processer för att kunna erbjuda kunderna den billigaste matkassen. Även om vår data- och telekommunikation kan tyckas ligga långt ifrån vårt erbjudande i butik, så är det en central nerv i vår verksamhet att alla butiker alltid är anslutna till centrala system så att vår verksamhet inte stannar upp, säger Sören Sivebaek, IT-chef på svenska NETTO.

NETTOs butiker är anslutna med fasta förbindelser och för optimal tillgänglighet och säkerhet är huvudkontoret och centrallagret i Falkenberg anslutna med dubbla fysiska förbindelser, så kallad redundans.

– Jag är glad över att NETTO ser en affärsnytta med att välja TDC Song som leverantör för sin datakommunikation, säger Mats Lundquist, VD på TDC Song. Då NETTO bland annat gör kassatransaktioner över datanätet är kommunikationslösningen affärskritisk och vi är stolta över att ha fått förtroendet att leverera det till dem.

För information, kontakta:
Tobias Gyhlénius, presstjänst
E-post: tobias.gyhlenius@tdcsong.se

Om TDC Song
TDC Song är ett helägt dotterbolag till TDC, Danmarks ledande telekommunikationsföretag med en årlig intäkt om cirka 46,6 miljarder DKK (2005). TDC Song är en nordisk data- och teleoperatör och levererar affärskritiska kommunikationslösningar till företag över egen infrastruktur i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Spetskompetensen finns inom huvudtjänsterna IP VPN, Internet Access och telefoni. Till konkurrenskraftiga priser och hög kapacitet ansluts kunderna till TDC Songs DSL- och fibernät med Nordens bästa täckning. www.tdcsong.se