Ny nordisk storaffär när TDC utvecklar kommunikationsmiljön hos Ahlsell

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2013 08:00 CET

Ahlsell väljer TDC som leverantör i sin nya kommunikationssatsning. Under fem år kommer TDC att leverera en integrerad nordisk kommunikationsplattform, samt fast och mobil telefoni. Lösningen omfattar cirka 220 etableringar, med totalt 4 000 mobilanvändare. Sett utifrån antalet sajter, bredden och homogeniteten i lösningen, är detta en av de största nordiska affärerna i sitt slag.

Tekniska handelsföretaget Ahlsell ställer höga krav på sina kommunikationslösningar. Företagets uttalade servicefokus, med butiker och säljkontor på drygt 200 platser i Norden, gör att kommunikationslösningarna är affärskritiska.

När Ahlsell nu tar ett steg vidare i sin satsning på kommunikation föll valet på TDC.

- En gemensam nordisk telefoniplattform för Ahlsell ger minskade kostnader och möjliggör integrering med andra system. Moderna funktioner som till exempel contact center höjer Ahlsells servicenivå mot kunderna. Tillgänglighet och bra mobiltäckning är fokusområden för Ahlsells telefoni, och med TDC som leverantör känner vi oss trygga med att kunna nå våra målsättningar, säger Gunnar Haglund, CFO och vice vd Ahlsell.

Med det nya avtalet kommer TDC att leverera en nordiskt integrerad kommunikationsplattform med bred växelfunktionalitet, fast telefoni och mobiltelefoni till cirka 4 000 medarbetare på 220 etableringar i Norden.

Kommunikationslösningen är vidare unikt homogen då den möjliggör exakt samma funktion i samtliga nordiska länderna.

- Samarbetet illustrerar TDC:s arbetssätt: en kontaktperson, en projektgrupp och en ledningsgrupp som skapar lösningar där funktionalitet och affärsnytta hänger ihop. Ahlsells stora och internationella verksamhet kräver extraordinära kommunikationslösningar, och jag är stolt över att vi – som helhetsleverantör - utvecklar dessa, säger Erik Heilborn, vd TDC Sverige.

Några exempel på effekter:

• En integrerad nordisk lösning med endast en samtalspart för ökad effektivitet och kostnadsbesparing
  • Samma funktion i kommunikationslösningen oavsett vilket nordiskt land du befinner dig i
  • Integrering av mobil och fast telefoni, samt videokonferens, moderniserar kommunikationen
  • TDC:s nät med 99,999 procent tillgänglighet skapar stabilitet
  • Affärsnytta och möjlighet till verksamhetsutveckling som konsekvens av ovan

Avtalsperioden är fem år. TDC levererar sedan många år Ahlsells wan genom tjänsten ip vpn, denna nya affär utvidgar samarbetet ytterligare. Produktleverantörer är Alcatel-Lucent och Enghouse Interactive.

- Om det finns något mer inspirerande än nya samarbeten, är det gamla som utvecklas. Vi är stolta över det förnyade förtroendet från Ahlsell, och ser fram emot ett fortsatt gott samarbete, avslutar Erik

Mer om Ahlsell: Ett handelsbolag i Norden inom installationsprodukter, verktyg och maskiner. Ahlsell erbjuder professionella användare ett brett sortiment av varor och kringtjänster inom produktområdena VVS, El och Verktyg & Maskiner. Koncernen har en årlig omsättning om cirka 23 miljarder kronor och cirka 4 500 anställda.

Om TDC

I Sverige erbjuder TDC helhetslösningar inom tal, data och video till företag och organisationer där lösningarna ska bidra till utveckling av effektivitet, relationer och affärer. Företaget är representerat över hela landet med cirka 800 medarbetare. TDC Sverige AB är ett dotterbolag inom TDC-koncernen – Nordens tredje största telekomföretag med en årlig intäkt om 26,1 miljarder danska kronor och över 9 300 medarbetare (2012). TDC grundades i Danmark 1882

Press- och nyhetsrum: mynewsdesk.com/se/pressroom/tdcsverige
Twitter: twitter.com/tdcsverige