Överst på it-avdelningens önskelista: beredskap, policies och mobilitet

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2013 08:00 CET

När svenska företags it–avdelningar själva får välja julklapp bland funktioner man inte redan har blir valet enkelt: större möjligheter att snabbt återställa system. Policies för sociala medier och mobilitet följer därefter i popularitet. Och behovet av it-julklappar är tydligt. Kartläggningen visar att endast 21 procent av storföretagen anser sig ha en mer uppgraderad it-miljö än genomsnittet. Undersökningen är gjord av TNS Sifo på uppdrag av TDC Sverige.

Främst såg it-avdelningarna i undersökningen ett behov av att öka beredskapen för att kunna återställa system på kort tid. Över tre av fyra (76 procent) av de it-avdelningar som saknade denna funktion eftertraktade detta. Undersökningen visar vidare att i takt med att den privata konsumtionen av sociala medier utvecklas påverkar detta även företagen. 66 procent på it-avdelningen vill säkra användningen av sociala medier genom att skriva policies. Strax därefter följer mobilitet med 64 procent.

Kartläggningen visar även att storföretagen uppfattar sig själva ligga efter i utvecklingen: endast 21 procent av de utfrågade från storföretag anser sig ha en mer uppgraderad it-miljö än genomsnittet. Därtill säger fyra av tio på större företag att de har behov av att uppgraderingar. Jämförande siffror för mindre företag är något lägre.

– Att man vill ha mer stabilitet, bättre ordning på användandet av sociala medier och en önskan av att kunna bli mer mobil går i linje med vad jag hade kunnat tänka mig. Att framför allt internetsäkerheten och en uppdaterad brandvägg ligger så långt ner på listan är dock något oroande. Att så många it-avdelningar anser sig inte kunna följa med i utvecklingen likaså, säger Ingmar Jonsson, it-direktör på TDC Sverige.

It-avdelningens önskelista 2013, i procent:

1. Beredskap för att återställa system på kort tid, 76
2. It-policies för sociala medier, 66
3. Mobilitet, 64
4. Kapacitet (rätt kapacitet vid rätt tidpunkt), 60
5. Säkerställd byod, 47
6. Internetsäkerhet, 43
7. Möjlighet att komma åt nätverk utanför kontoret, 39
8. Ipv6-förberedelse, 36
9. Microsoft Lync, 31
10. Nästa generations brandvägg, 25

Om undersökningen

• Önskelistan baseras på respondenternas uttalade behov av funktioner eller lösningar som de inte har, eller har för lite av, i dag. Siffran är procent av respondenterna som säger sig ha behov.

• I undersökningen ingick 400 it-chefer eller andra beslutsfattare på privata företag med fler än 50 anställda. För att vara en respondent i undersökningen krävdes att man påverkade beslutsfattandet av större investeringar i it- och telefonilösningar. Insamlingsmetod var telefonintervjuer, genomförda av TNS Sifo under perioden 30 september – 28 oktober 2013.

Om TDC

I Sverige erbjuder TDC helhetslösningar inom tal, data och video till företag och organisationer där lösningarna ska bidra till utveckling av effektivitet, relationer och affärer. Företaget är representerat över hela landet med cirka 800 medarbetare. TDC Sverige AB är ett dotterbolag inom TDC-koncernen – Nordens tredje största telekomföretag med en årlig intäkt om 26,1 miljarder danska kronor och över 9 300 medarbetare (2012). TDC grundades i Danmark 1882

Press- och nyhetsrum: mynewsdesk.com/se/pressroom/tdcsverige
Twitter: twitter.com/tdcsverige