TDC Hosting fördubblar omsättningen och tredubblar lönsamheten

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2011 16:54 CET

Alexander Kehrer, VD på TDC Hosting, är nöjd med årets starka resultat:

– 2010 var ett mycket händelserikt år för TDC Hosting och vi har hållit det vi har lovat gällande leverans och tillväxt. Sedan 2008 har vi vuxit 100 % organiskt, och jämfört med 2009 har vi ökat omsättningen med 50% och EBITDA med 140 procent. Samtidigt blev vi Triple-A ratade, vilket är ett kvitto på vår finansiella styrka. TDC Hosting har utvecklats fantastiskt de senaste åren, och vi har nu satt en plattform för fortsatt aggressiv tillväxt.

TDC Hostings mål att ingå åtta strategiska partnerskap överträffades då man knöt 10 kompletterande leverantörer till sig. Bland bolagets partners återfinns idag Sogeti, MVM, Medius, Powel, CAM Consulta, Accigo, MTD och Cortego, som alla stärker TDC Hostings erbjudande.

Nya, skarpa mål
I och med resultatet 2010 har TDC Hosting nått den första fasen i sin plan att bli den ledande driftleverantören vad gäller kundnöjdhet, lönsamhet och medarbetarnöjdhet. Nu satsar företaget på nästa mål; år 2013 ska TDC Hosting ha fördubblat sin marknadsandel till 7 procent och omsätta 300 MSEK. Detta ska ske genom en tydlig utmanarposition, fortsatt fokus på att vara en renodlad driftleverantör, samt organisk tillväxt och förvärv. Samtidigt ska företaget utveckla närliggande tjänster och fortsätta det starka samarbetet med partners.

Bredare affärsmodell
En del i TDC Hostings satsning att bli marknadens ledande driftleverantör har varit att utveckla affärsmodellen. Från ett tidigare fokus på co-location, erbjuder TDC Hosting nu även Managed Services och applikationsdrift, något som kunderna efterfrågar allt mer. Tack vare detta vann TDC Hosting ett flertal nya affärer under 2010; till exempel förnyade och utökade TNS Sifo sitt avtal, Hunky Dory lade ut driften av sitt affärssystem och TDC Hosting tog över IT-driften för tele- och dataoperatören TDC:s svenska marknad.

TDC Hosting levererar drift av affärskritiska IT-system. Företaget säkrar kunders IT-utrustning i datahallar, erbjuder tjänster som ökar nät- och serversäkerheten och driftar kunders utrustning till applikationsnivå. Resultatet blir enklare budgetering, minskade investerings- och personalkostnader samt mer tid för kunders kärnverksamhet.

TDC Hosting är dotterbolag till TDC A/S som har 170 anställda, 15 egna datahallar i Norden och över 6000 servrar i managerad miljö. TDC Hosting driftar mer än 500 kunder och har över 15 000 kunder på shared business services.

www.tdchosting.se