TDC nu störst i Sverige på Alcatel-Lucents produkter

Pressmeddelande  •  2012-05-30 08:00 CEST

TDC Sverige stärker sin position som leverantör av Alcatel-Lucents produkter och erbjuder nu även nätverksprodukter. Telekomföretaget säljer därmed samtliga av Alcatel-Lucents produktområden och kan leverera kompletta helhetslösningar till alla befintliga och nya kunder. Detta gör TDC Sverige till landets största Alcatel-Lucent-partner.

Den fortsatta trådlösa utvecklingen hos TDC Sveriges befintliga och nya kunder fortsätter att utvecklas i hög takt. Kunderna ser allt fler fördelar med sammansatta affärer och helhetsleveranser vid komplexa åtaganden. Det utökade samarbetet med Alcatel-Lucent gör nu TDC Sverige till den största helhetsleverantören av produkter inom både telefoni och nätverk.

Samtliga av Alcatel-Lucents produkter är byggda för rollbaserade nät (Application Fluent Network). Detta skapar förutsättningar för effektiv hantering av nätverket som bärare av kundens kommunikationsbehov inom telefoni, video och data. Alcatel-Lucents nyttjande av skalbara lösningar för LAN & WLAN med öppna standarder passar många av TDC Sveriges kunder, framför allt inom kommuner och landsting.

– Vi ser idag ett stort intresse hos befintliga telefonikunder att utöka till att även använda Alcatel-Lucents nätverksprodukter och därmed få en helhetsleverans. På längre sikt ser vi även stor potential i att redan från start kunna erbjuda våra nya kunder helhetslösningar från Alcatel-Lucent. Att produkterna dessutom är mycket miljövänliga tack vare låg strömförbrukning är mycket viktigt för TDC i vår satsning kring ”Grön kommunikation”, säger Catharina Hedborg, produkt- och marknadsdirektör på TDC Sverige.

TDC Sverige och Alcatel-Lucent har samarbetat sedan 1992 och har en stark svensk närvaro med många befintliga kontakter och mångåriga relationer. Bolagen samarbetar även på flera andra nordiska marknader.

– Vidareutvecklingen av vår telefoniplattform Alcatel-Lucent Enterprise mot OpenTouch multimediaplattform ger full mobilitet för användaren med tal, chatt, hd-video och avancerade konferensmöjligheter. Detta ökar kundens behov av rollbaserade och säkra nätverk med låg energiförbrukning, oavsett om det är på LAN eller WLAN. Därför är det mycket glädjande när TDC Sverige utvidgar samarbetet med oss - precis som så framgångsrikt skett i Finland, säger Thomas Berger, Nordenchef för Alcatel-Lucent Enterprise.

– TDC:s gedigna kunskap och kompetens gör det möjligt för oss att leverera totallösningar inom kommunikation, både lokalt, regionalt samt internationellt, fortsätter Thomas Berger.

Lotta Berglin, presskontakt TDC Sverige
Tel: 08-519 815 04, Mob: 0767-20 18 57
E-post: lotta.berglin@tdc.se

Catharina Hedborg, produkt- och marknadsdirektör TDC Sverige
Tel: 08-519 810 19, Mob: 076-721 69 50
E-post: catharina.hedborg@tdc.se

Thomas Berger, Nordenchef Alcatel-Lucent
Tel: 08-598 498 17, Mob: 0709-84 98 17
E-post: thomas.l.berger@alcatel-lucent.com

Om TDC Sverige
TDC är både en operatör och en systemintegratör. Vi erbjuder helhetslösningar inom tal, data och video till företag och organisationer där lösningarna ska bidra till tydlig affärsnytta. TDC är en nordisk leverantör med eget nordiskt nät, men samtidigt med lokal närvaro. I Sverige är vi representerade över hela landet med cirka 750 medarbetare. TDC Sverige AB är ett helägt dotterbolag till TDC Group – Nordens tredje största telekomföretag med en årlig intäkt om 26,3 miljarder DKK och 10 000 medarbetare (2011). TDC grundades i Danmark 1882.

Läs gärna mer om TDC i vårt press- och nyhetsrum, på tdc.seeller följ oss på twitter.com/tdcsverige.

Om Alcatel-Lucent
Alcatel Lucent, en av de främsta leverantörerna till operatörer, företag och myndigheter jorden runt är en ledande innovatör på området för nätverks- och kommunikationsteknologi. Företagets avdelning för forskning och utveckling, Bell Labs, är en av världens främsta forskningsinstitutioner, ansvariga för tekniska innovationer som format nätverks- och kommunikationsindustrin. Alcatel-Lucent förbinder sig att göra kommunikationen hållbar, prisvärd och mer lättillgänglig. Detta genom att fullfölja sin mission – att realisera den fulla potentialen av en sammankopplad värld.

Med verksamhet i mer än 130 länder och en av de mest erfarna serviceorganisationerna i branschen, är Alcatel-Lucent en lokal partner med global räckvidd. Företaget hade en omsättning på 15,3 miljarder Euro 2011 och har sitt säte i Paris, Frankrike.

För mer information, besök Alcatel-Lucent på http://www.alcatel-lucent.se, följ de senaste inläggen på Alcatel-Lucents blogg http://www.alcatel-lucent.com/blog och följ företaget på Twitter: http://twitter.com/Alcatel_Lucent.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom