TDC:s samtliga nya kunder ska välja IPv6 inom ett år

Pressmeddelande  •  2012-06-05 08:00 CEST

Onsdagen den 6 juni är ”World IPv6 launch” – dagen då man på allvar inleder övergången från internetstandarden IPv4 till IPv6. Initiativet kommer från Internet Society och är internationellt. Sverige ligger först på en femteplats i världen när det gäller nyttjandet av IPv6, enligt en undersökning från RIPE NCC. Norge leder ligan. Enligt TDC Sverige är det nu hög tid för en upphämtning.

Det har länge pratats om problematiken kring att de gamla IP-adresserna är på väg att ta slut. Nu är vi sedan en tid tillbaka vid vägens slut och har inte längre något val. Vi måste byta till IPv6-standard. Och fördelarna med detta är många, bland annat innebär IPv6 ett i princip obegränsat antal Internetadresser.

– Trots den kritiska situationen kring IPv4 är TDC Sverige idag den enda stora telekomoperatören i Sverige som erbjuder IPv6-adresser som standard i alla nya avtal. Fortfarande tackar dock vissa kunder nej till detta för att man inte är redo. Därför erbjuder TDC kunden både konsulthjälp och modern teknisk utrustning som underlättar införandet av den nya standarden. Onsdagens launch av IPv6 på global basis känns väldigt spännande. Vårt mål är att hundra procent av våra nya Internet-kunder ska ha IPv6 inom ett år, säger Peter Bianconi, Produktledningschef på TDC Sverige.

IT-minister Anna-Karin Hatt gick under hösten 2011 ut med en målsättning om att samtliga svenska myndigheter ska kunna vara nåbara med IPv6 år 2013. TDC Sverige är idag mycket starka leverantörer inom offentlig sektor, bland annat med samtliga landsting på kundlistan, och bidrar därmed starkt till att ministerns visioner ska uppnås.

Forskningsinstitutet Acreo är en av TDC:s kunder som valde att implementera IPv6 tidigt.

– Vi på Acreo var bland de första i Sverige att erbjuda IPv6 till privatkunder via vår nationella testbädd. Dessutom är företagets hemsida www.acreo.se tillgänglig över IPv6. Vi ser IPv6 som en absolut nödvändig del av framtidens Internet då nätets grundprinciper som skalbarhet, rättvisa och transparens bevaras och Internet kan fortsätta att vara en drivkraft för innovation, kreativitet och tjänsteutveckling, säger Christer Lindqvist, IPv6-expert på Acreo.

Lotta Berglin, presskontakt TDC Sverige
Tel: 08-519 815 04, Mob: 0767-20 18 57
E-post: lotta.berglin@tdc.se

Peter Bianconi, produktledningschef TDC Sverige
Tel: 08-519 812 51, Mob: 0767-21 76 33
E-post: peter.bianconi@tdc.se

Om TDC Sverige
TDC är både en operatör och en systemintegratör. Vi erbjuder helhetslösningar inom tal, data och video till företag och organisationer där lösningarna ska bidra till tydlig affärsnytta. TDC är en nordisk leverantör med eget nordiskt nät, men samtidigt med lokal närvaro. I Sverige är vi representerade över hela landet med cirka 750 medarbetare. TDC Sverige AB är ett helägt dotterbolag till TDC Group – Nordens tredje största telekomföretag med en årlig intäkt om 26,3 miljarder DKK och 10 000 medarbetare (2011). TDC grundades i Danmark 1882.

Läs gärna mer om TDC i vårt press- och nyhetsrum, på tdc.seeller följ oss på twitter.com/tdcsverige.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom