TDC tecknar samarbetsavtal med Genesys – och vinner storaffär

Pressmeddelande  •  2012-10-18 08:00 CEST

Genesys och TDC tecknar strategiskt partneravtal med syfte att kunna erbjuda Sveriges företag och organisationer flexiblare och effektivare contact center-lösningar. Samarbetet har redan resulterat i en 50-miljonersaffär. Catharina Hedborg, Produkt- och marknadsdirektör på TDC Sverige kommenterar:
- Vårt redan starka erbjudande inom contact center blir nu ännu starkare.

TDC är en helhetsleverantör av kommunikationslösningar till Sveriges företag och organisationer. Företaget är såväl operatör som systemintegratör, och kan därför ta ett helhetsgrepp över kommunikationslösningarna. En självklar del av TDCs erbjudande är systemintegration inom kundservice – däribland contact centers

Genesys är ett globalt företag med 2 000 medarbetare, och är en betydande leverantör av tekniska lösningar för kundservice och contact centers. Att 18 av världens 25 största banker använder Genesys lösningar i sin verksamhet illustrerar detta.

Tillsammans har dessa båda företag nu tecknat ett strategiskt partnersskap med syfte att kunna erbjuda ännu flexiblare och effektivare contact center-lösningar. Samarbetsavtalet innebär bland annat följande:

• TDC förstärker sin position inom contact center genom att utöka produktportföljen med Genesys.
  • Samarbetet stödjer och följer den generella trenden med molnbaserade kommunikationstjänster.
  • Med en nätplacerad multi-tenantplattform från Genesys kan TDC tillgodose morgondagens krav på contact centerlösningar; flexibilitet, säkerhet och tillgänglighet.

Johan Nicolaysen, VP för Genesys norra Europa, kommenterar:

- Vi är väldigt glada för partneravtalet med en så stark contact center-aktör som TDC. Genesys marknadsnärvaro kommer nu att öka kraftigt och vi kommer att med TDCs hjälp också kunna positionera våra nya lösningar på den svenska marknaden och på sikt också på den nordiska marknaden. Detta innebär både ett starkt ”Cloud”-erbjudande med TDC såväl som en kundplacerad plattform anpassad för contact centers i storleksordningen några hundra agenter.

Genesys tillsammans med TDC är ett samarbete som skapar stora värden enligt Catharina Hedborg, Produkt- och marknadsdirektör på TDC Sverige:

- Med Genesys som samarbetspartner blir vårt redan starka erbjudande inom contact center ännu starkare – något som självklart våra nuvarande såväl som kommande kunder vinner på. Vi har våra olika styrkor, och tillsammans blir vi ett logiskt val för alla företag och organisationer som värdesätter en stark kundservice. Och de är många.

- Med detta partneravtal fördjupar vi dessutom vårt kunnande inom management– och workflowconsulting. Att många av lösningarna dessutom är molnbaserade är också ett strategiskt val vi gör inför framtiden, avslutar Catharina.

Johan Nicolaysen fortsätter:

- Då vi historiskt nästan enbart varit närvarande i den mer komplexa miljön hos framförallt banker, men även företag med stort fokus på kundservice, har vi med våra nya erbjudanden och även partnerskapet med TDC en stor möjlighet att även kunna attrahera företag med en kundserviceorganisation, med mindre komplext behov initialt, som ser en fördel av att investera i en plattform som de kan växa med över tiden.

Den satsning som TDC gör på Genesys har resulterat i att Genesys kommer att öka antalet anställda i Sverige med fem personer.

– Vi kommer aktivt att stödja TDC och deras satsning med både säljstöd och lokalt placerade Business Consulting resurser, avslutar Nicolaysen.

Efter att ovan partneravtal tecknades vann TDC, med Genesys som en del av erbjudandet, en storaffär med ett beräknat värde på nära 50 miljoner kronor.

Om TDC Sverige
TDC är både en operatör och en systemintegratör. Vi erbjuder helhetslösningar inom tal, data och video till företag och organisationer där lösningarna ska bidra till tydlig affärsnytta. TDC är en nordisk leverantör med eget nordiskt nät, men samtidigt med lokal närvaro. I Sverige är vi representerade över hela landet med cirka 750 medarbetare. TDC Sverige AB är ett helägt dotterbolag till TDC Group – Nordens tredje största telekomföretag med en årlig intäkt om 26,3 miljarder DKK och 10 000 medarbetare (2011). TDC grundades i Danmark 1882.

Läs gärna mer om TDC i vårt press- och nyhetsrum, på tdc.seeller följ oss på twitter.com/tdcsverige.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom