Stöldskydd för din mobil

Att bli av med sin telefon är aldrig kul. Många av oss har redan fått erfara detta den hårda vägen. Det finns däremot idag många tjänster du kan aktivera för att underlätta återfinnandet av din telefon om den försvinner eller blir stulen.

Har du en iPhone har du troligen redan aktiverat Hitta min iPhone. Det är bra. Blir du av med telefonen kan du spåra den på en karta, få din telefon att låta eller rensa den från all data. Hitta min iPhone har även en funktion som kallas Aktiveringslås. Detta träder i kraft om en enhet med Hitta min iPhone nollställs till fabrikinställningarna eller om någon försöker ändra i iCloud-inställningarna. Då krävs att du loggar in på ditt Apple-ID i din telefon för att den ska gå att använda.

Hitta min iPhone är inte helt utan problem dock, framför allt inte för företagare. Låset är nämligen lite för bra ibland. Glömmer du ditt Apple-ID och inte lyckas återställa lösenordet,, säljer din telefon vidare, slutar på ditt jobb och ska lämna din arbetstelefon åter eller måste skicka telefonen på service kan det bli problem. Om enheten blir låst kan den nämligen endast låsas upp på två sätt. Med lösenord och användarnamn till ditt Apple-ID eller genom kontakt med Apple mot uppvisande av orginalkvitto och säkerhetskontroll. Verkstäder får inte reparera enheter med låset aktivt och är enheten låst kan den inte användas av någon annan.

Även Android har en inbyggd funktion för detta, som tyvärr är väldigt okänd. Funktionen kallas Android Enhetshanterare. Som standard kan du få telefonen att tjuta, spåra den på en karta samt låsa den med en lösenkod. Du kan även rensa telefonen men detta behöver manuellt aktiveras genom att du hämtar hem mobilappen med samma namn och ge appen administratörsrättigheter under Inställningar, Säkerhet och Enhetsadministratörer. Om telefonen nollställs så försvinner tyvärr även låset, så här gäller det att vara snabb om tjuven är framme.

Många av olika Android-tillverkarna har vid det här laget även egna varianter av detta. Gör dig själv en tjänst och aktivera båda tjänsterna så kan du sova lättare.

För de som vill utöka säkerheten ytterligare finns fler tjänster du kan skaffa dig. Dessa kostar dock en slant. Vissa per månad eller år, andra har endast en engångskostnad.

De stora virusskyddsgiganterna som Norton eller McAfee har nästan alla släppt appar för både iOS och Android. Även om virus inte är särskillt stor risk för en vanlig mobilanvändare tack vare hur systemen är uppbygda och hur alla appar som laddas upp till app-butikerna scannas redan där, så har många av dessa även stöldskydd. Vissa versioner av dessa kostar, andra är gratis.

Vill du ha en mobilspecifik app för säkerhet finns Lookout som på många sätt liknar exempelvis Norton eller McAfee. Lookout finns däremot endast till mobila enheter och finns i gratisutförande och i ett premiumutförande som kostar 3 amerikanska dollar per månad. Vill du läsa om skillnaderna kan du göra det här: https://www.lookout.com/pricing

Det finns även program som endast sysslar med stöldskydd. För Android-användare är Cerberus ett av de alternativ med flest funktioner. Appen i sig är inte mer än en serie inställningar. Det är till sidan https://www.cerberusapp.com/ du vänder dig om du blir av med din enhet. Här kan du skicka kommandon för att spela in ljud, ringa ett nummer med högtalartelefon aktiv och mycket mer. Appen kan även ta en bild med frontkameran när fel lösenkod för skärmen skrivs in. Denna mailas till dig, tillsammans med GPS-koordinater. Du kan alltså få ett mail med en bild på tjuven om den blir stulen och tjuven försöker använda enheten. Cerberus kan även döljas från telefonens applista så att den inte syns vid första ögonkastet och om du har din telefon "rootad" kan du installera Cerberus som ett systemprogram så att det stannar kvar vid en återställning. Cerberus kostar 4.99 euro och för det kan du använda tjänsten på upp till 3 enheter.

För den med flera olika enheter kan Prey vara ett intressant alternativ. Prey fungerar nämligen på, förutom mobiler med både iOS och Android, på Mac, Windows och Linux. Du kan alltså även skydda dina datorer från stöld. Prey jobbar genom att samla in den information som polisen kan behöva för att hitta din enhet igen vid stöld. När du upptäcker att du inte har din telefon sätter du den som Försvunnen genom att logga in på https://panel.preyproject.com/login. Då börjar enheten att skapa rapporter med viktig information för att underlätta letandet efter enheten. Du kan även bli meddelad om en enhet inte har "checkat in" till Prey på över ett dygn, för att lättare se till att du inte blivit av med enheten. Prey finns i både gratis och betalalternativ.

Vilken tjänst som är rätt för just dig är svårt att säga. Det kan däremot vara värt att ta sig en titt på dem. Det skadar aldrig att vara på den säkra sidan, framför allt inte om det gäller någonting såpass centralt som sin mobiltelefon.

• Elektroniska affärer, kommunikation

• security