Amanda trivs i Te-Centralens nya lokaler

Online-veteran fortsätter satsa fysiskt

Te-Centralen driver landets äldsta tebutik på nätet, och sedan 2008 har man även en fysisk butik. Nu har Te-Centralen flyttat butiken till ett mer attraktivt läge, och samtidigt effektiviserat lager och logistik.

Kan man som oberoende handlare driva butik utanför storstäderna?

- Man ställer sig väl frågan ibland, om det verkligen lönar sig med en fysisk butik, säger Jan Hemmingsson, som äger och driver tehandeln tillsammans med hustrun Amanda. Men vi kom fram till att det är kombinationen som är så värdefull.

- Att direkt få träffa kunderna är så roligt, fyller Amanda i. Dessutom får vi feed-back direkt, och många nya idéer hur vi kan bli bättre, som är viktigt även för webben.

Är läget bättre här?

- Visst är det nya läget på Biblioteksgatan (mitt emot Biostaden) bättre, även om avståndet inte är mer än 100 meter. Men lika viktigt för oss är att vi har ett effektivare lager. Det går helt enkelt snabbare att hantera våra 150-200 tesorter.

Hur ser framtiden ut?

- Centrumhandeln krymper på många håll, men för oss ökar det hela tiden, säger Jan. Just att nischa sig hårt kan vara en möjlighet för små företag.

- Den största utmaningen vi ser för framtiden, är att kunna integrera butik och web, utan att ge avkall på den unika upplevelsen.

Regioner

Te-Centralen säljer te i butik, i webbutik och som grossist. Fokus ligger på lösviktste av hög kvalitet, med stor andel ekologiska teer. Te-Centralen tillhör ingen kedja. Butiken ligger i Östersund. www.tecentralen.se