Framtidens röster teckenspråkstolkas på TEDxYouth@Göteborg! Live via gp.se och tedxgoteborg.com på söndag – internationella barndagen.

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2011 08:48 CET

– Livetolkningen är ett stort steg i vår strävan att sprida värdefulla idéer och kunskap till så många som möjligt. Nu kan vi inkludera både döva och hörselskadade i samtalet, vilket vi är otroligt glada för, säger Carl Ternstedt, en av arrangörerna för TEDxYouth@Göteborg.

TEDxYouthDay är ett globalt event, och fristående föreläsningar anordnas samtidigt i fler än 50 länder. Sändningen från Göteborg är den enda som teckentolkas. Även temat och talarens karaktär tas med i tolkningen, så kallad karaktärstolkning.

Var: Hotell 11, Teater 1, Göteborg
När: 20 november, kl. 11–16

Information: www.tedxgoteborg.com
Allt sänds live på www.tedxgoteborg.com och www.gp.se.

Richard Gatarski på Westreamu AB har designat tekniken:

– Det är otroligt roligt att se lösningen användas av TEDxGöteborg. Det känns extra bra eftersom TEDxYouth fokuserar på ungdomar och framtiden. Syftet är ju att sprida goda idéer, och vår idé kan alla använda. Tekniken vi utvecklat är öppet dokumenterad och fritt tillgänglig via internet.

Janne Sparby på aveProduktion:

– Att få bidra till att den teckenspråkiga målgruppen kan ta del av TEDxYouth känns som en förmån. Vårt uppdrag är inte bara att översätta utan även ta fram karaktären hos alla som intar scenen. Cred till TEDxGöteborg som öppnar upp för tillgängligheten!

Johnny Kristensen, enhetschef på Tolkcentralen i Örebro:
– Det är fantastiskt roligt att vara med och visa en världsnyhet. Nu kan teckenspråkiga ta del av allt direktsänt och filmat material på internet med en teknik som gör det enkelt och prisvärt.

Kontakt:

Axel Lindqvist, arrangör
+4670-699 85 69, axel@tedxgoteborg.com

Carl Ternstedt, arrangör
+4673-620 85 32, carl@tedxgoteborg.com

Richard Gatarski, grundare av Westreamu AB
+4670-880 26 27,
richard.gatarski@westreamu.se
www.westreamu.se

Jan Sparby, aveProduktion
+4670-970 85 49, info@aveproduktion.se

Johnny Kristensen, enhetschef på Tolkcentralen i Örebro +4670-319 4509, johnny.kristensen@orebroll.se www.orebroll.se/tolkcentralen

In the spirit of ideas worth spreading, TEDx is a program of local, self-organized events that bring people together to share a TED-like experience. At a TEDx event, TEDTalks video and live speakers combine to spark deep discussion and connection in a small group. These local, self-organized events are branded TEDx, where x = independently organized TED event. The TED Conference provides general guidance for the TEDx program, but individual TEDx events are self-organized. (Subject to certain rules and regulations.) The TED Conference provides general guidance for the TEDx program, but individual TEDx events are self-organized.* (*Subject to certain rules and regulations).

Kommentarer (0)