Teknikprodukter och Scandinavian Friction fördjupar samarbetet med Tufcot Engineering

Teknikprodukter och Scandinavian Friction fördjupar nu samarbetet med Tufcot Engineering i England. Tufcot, som är en av världens ledande tillverkare av självsmörjande kompositmaterial, har nu utsett Teknikprodukter som ”prefered partner” i Sverige. Det innebär att Teknikprodukter och Scandinavian Friction nu är ensamma om att representera Tufcot på den svenska marknaden.

• -We see Teknikprodukter as the ideal partner to help us maximise opportunities in the Swedish market and to make Tufcot the bearing material of choice in that region, säger Greg Majchrzak, VD på Tufcot Engineering.

Tufcot är ett kompositmaterial som i många applikationer kan ersätta metalliska material. Typiska branscher där man kan ha nytta av Tufcot är exempelvis alla typer av marina applikationer, gruvindustri, vattenkraft och hydrauliska cylindrar.

Materialet har ett antal fördelar som till exempel:

• Självsmörjande med väldigt låg friktionskoefficient.
  • Bred kemikalieresistens.
  • Mycket god dimensionsbeständighet, även i vatten och andra vätskor.
  • Mycket låg vikt.
  • God bärighet och lågt slitage.