Fredric Johansson till vänster och Markus Leufkens till höger.

Tufcot® ersätter metall i marina miljöer

Företaget som har fått saker att glida, bromsa och stå still sedan 1990-talet går stadigt framåt. Scandinavian Friction satsar nu stort på det självsmörjande kompositmaterialet Tufcot® i marina miljöer.

Scandinavian Friction, som är en del av Teknikprodukter AB, har lång erfarenhet av att konstruera specialanpassade friktionslösningar till marin-, energi-, gruv-och stålindustrin. Företaget, som arbetar med flera olika leverantörer, har kunder som LKAB och Sveriges ledande vattenkraftbolag.

– Vi arbetar med låg och hög friktion, får saker att glida, bromsa och stå still – så vitt vi vet är det inget annat bolag i Sverige som jobbar med hela det spannet, berättar Markus Leufkens, affärsområdeschef på Scandinavian Friction.

Det självsmörjande kom-positmaterialet, Tufcot®, används framförallt i marina miljöer, men även inom gruv-och stålindu¬strin. Materialet är lättare än metall, självsmörjande och formstabilt, det absorberar nästintill ingen vätska och klarar även hög belastning. Fredric Johansson är segmentansvarig för marin och energi på Scandinavian Friction.

– Tufcot® är en av våra huvud¬produkter och den passar bra för miljöer som är utsatta för vatten, som marina applika¬tioner och på ställen där det är svårt att tillföra fett. Materialet har Lloyds-godkännande och det efterfrågas av vattenkraften och flera marina bolag, säger Fredric, segmentansvarig marin och energi, och fortsätter:

– Materialet går att sätta i alla leder och axlar, som böjlänkar och ledlager – överallt där det sitter en traditionell bussning.

Att Tufcot® är ett material som är självsmörjande gör att det fungerar utmärkt i marina miljöer och vattenkraft där man vill få bort användandet av fett för att undvika kontaminering av vattendragen.

– Sverige har byggt ut de flesta älvar och då vill man också ha så lite miljöpåverkan som möjligt, säger Fredric och Markus fortsätter:

– Vi levererar också mycket till gruvindustrin och deras malmvagnar. De rullar 750 000 kilometer på sex år och utsätts för smuts, vatten och tunga laster och trots det har vi inte sett någon påverkan på kompositmaterialet.