Flexoring - Ett flexibelt koncept för tillverkning av O-ringar utan verktygs- eller ställkostnader.

Teknikprodukter utvecklar unika O-ringar

Nu lanserar Teknikprodukter Flexoring – ett nytt flexibelt koncept för tillverkning av O-ringar som du kan få med valfri innerdiameter, utan att behöva betala dyra verktygs- och ställkostnader. Flexoring formpressas med en unik patentsökt metod som ger O-ringarna minst lika bra egenskaper som en konventionellt formpressad O-ring. Dessutom kortas ledtiderna betydligt.

Teknikprodukter arbetar med avancerade lösningar inom tätning, friktion och kraftöverföring. Med sin nya produkt räknar de med att bryta ny mark på O-ringsmarknaden. Anders Karlsson, Produktchef på Teknikprodukter förklarar:

• -Flexoring håller för alla installationer. Både dynamiska och statiska. De lim- eller vulkskarvade alternativen på marknaden kan inte alls mäta sig med kvaliteten som Flexoring lever upp till.

Flexoring går att få med en innerdiameter från 200 millimeter och uppåt, i alla gångbara material som till exempel NBR, FPM, EPDM och FFKM. Men den stora nyheten är tillverkningsmetoden som ger väldigt många fördelar.

• -Flexoring formpressas med en unik patentsökt metod som gör att kunden slipper betala dyra verktygs- och ställkostnader, oavsett diameter. Du kan få den i princip hur stor som helst. Dessutom blir du också av med långa ledtider och osäkra skarvade tätningar. Konceptet lämpar sig extra bra för stora O-ringar, avslutar Anders Karlsson.