ÅRETS INDUSTRIMINNE 2006

Svenska Industriminnesföreningens styrelse har beslutat att utdela priset Årets Industriminne till CTH fabriksmuseum i Borlänge. Motiveringen är den följande: ”CTH fabriksmuseum i Borlänge är ett levande fabriksmuseum. Museet får utmärkelsen Årets industriminne 2006 för sin nyskapande verksamhet och för att på mycket kort tid ha skapap förutsättningar för ett långsiktigt bevarande.” Dag Avango från SIM överlämnar priset tillsammans med tf. Landshövding Inger Eriksson lördag 11/11 kl 11.00 på CTH Fabriksmuseum, Vattugatan 3 i Borlänge. SIM Svenska industriminnesföreningen (SIM) har sedan starten 1989 arbetat för att främja intresset för industrihistoria och industriminnesvård. Varje år sedan 1995 har Svenska industriminnesföreningen utsett Årets Industriminne. Syftet med utmärkelsen är att stödja arbetet med det industriella kulturarvet och belöna långsiktiga och nyskapande insatser. www.industriminnen.se CTH Fabriksmuseum År 1885 etablerade Carl Theodor Ericson tillverkning och försäljning av hattar och mössor i Borlänge. Han förvaltade så en mångsekellång familjetradition inom näringen. Tillverkningen växte successivt till ett av de största svenska företagen i branschen. Under 2004 lades tillverkningen med, men redan i december 2005 kunde Hatt- och mössfabriken invigas som museianläggning. www.cth-hattfabriken.se Information Dag Avango, SIM, 0733-78 85 79, avango@kth.se