Fler explosioner, större maskiner och nya spännande specialeffekter när Gruvan nyöppnar

Spräng, lasta, borra och utforska tusen meter ner i jorden. När Tekniska museets utställning Gruvan nyöppnar den 18 februari har den 79-åriga publikfavoriten fyllts på med nya specialeffekter, explosioner och en helt ny gruvort med simulatorer, labbverktyg och spel.

Med en gul hjälm på huvudet startar äventyret i gruvbussen som tar dig ned i underjorden. Framme i den moderna gruvans kontrollrum möts du av mängder av skärmar för att följa metallernas och mineralens väg runt jorden. I skåp och lådor hittar du prover på 40 olika metaller och industrimineral som behövs för att tillverka en vanlig mobiltelefon. Här finns också mikroskop och andra verktyg för att testa och analysera borrkärnor från urberget och en moddad version av dataspelet Minecraft.

Ta plats i borrsimulatorn – en styrhytt där du själv får styra den enorma borren in i bergväggen för att göra hål för sprängmedel och lasta malm.Sedan är det dags för fika tillsammans med två gruvarbetare som berättar om hur det är att jobba tusen meter ner i jorden.

3...2...1...boooom! Avfyra en rejäl salva med hjälp av knappar och spakar i ettriktigt sprängskåp som använts i Kirunagruvan.Prova sen att kliva i ett par gula gummistövlar och känn på skillnaden i vikt mellan järnmalm och vanligt gråberg.I utställningen ser du också återvinning av metaller och hur gruvorna hanterar högre krav på miljöhänsyn. Ofta bidrar användning av metaller och mineral till nya och mer hållbara lösningar för framtiden.

Tekniska museets gamla gruvgångarhar också fått en rejäl renovering – förutom nya ytskikt, mer realistiska gruvarbetare och stämningsfull belysning fylls de av nya överraskningar, sprängeffekter och andra spännande inslag. I den gamla Gruvan bjuds besökaren på en resa genom trånga, mörka gruvgångar där besökaren får uppleva hur det en gång så farliga arbetet i underjorden gicktill hundratals år tillbaka i tiden.

Tillsammans med Maskinhallen var Gruvan en av museets första utställningar 1938. Fortfarande, efter nästan 80 år, är Gruvan en av museets allra mest populära attraktioner.För att skapa en så autentisk gruvmiljö som möjligt samarbetar Tekniska museet med Svemin – branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige.

– Tekniska museet är en fantastisk plats för nyfikna i alla åldrar, vi är mycket glada att vara med på den här resan, säger Per Ahl, vd Svemin. Den nya utställningen görs möjlig tack vare bidrag från Svemins medlemsföretag.– Nu ger vi en ny generation besökare möjlighet att uppleva den moderna svenska gruv- och mineralnäringen, även de som bor långt från våra verksamheter, säger Per Ahl.

Gruvan på Tekniska museet

• Publik öppning 18 februari
  • En av museets fasta basutställningar
  • Skolprogram med särskilt fokus på läroplanen för årskurs 4-6

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 300 178 besökare 2016.

.