JEAN HERMANSON – FOTOGRAF OCH FILMARE

Se Sveriges stora arbetarskildrare i en retrospektiv utställning på Tekniska museet. Här visas fotografier av svenskt industriarbete från 1970-talet och framåt samt bilder från resor i Afrika, Spanien och Vietnam. Se också klipp från Jean Hermansons rika dokumentärfilmsproduktion. Utställningen öppnar den 22 april och pågår till den 3 september 2006. Under slutet av 60-talet reste Jean Hermanson runt i Sverige och fotograferade byggnadsarbetare och dokumenterade deras arbete och liv. Den första fotoboken, Byggnadsarbetare, gjorde han tillsammans med Arvid Rundberg 1969. Därefter blev det en lång reportageresa ”nere på verkstadsgolvet” tillsammans med författaren Folke Isaksson 1969–1971. Under 1970-talet gjorde Jean Hermanson ett antal resor i Afrika, Vietnam, Spanien och USA. I Guinea-Bissau levde han med gerillan i befriade områden och dokumenterade deras kamp. Han reste runt i Spanien under Franco-diktaturens sista år. I Vietnam gjorde han reportage om bönder och metallarbetare i krigets slutskede. Också dessa erfarenheter blev så småningom böcker. Sedan 1980-talet har Jean Hermanson i huvudsak arbetat med dokumentärfilm. Han återvände till verkstadsgolvet och gjorde dokumentärfilmer om nedläggningen av Öresundsvarvet och Kockums i Malmö. Han skildrade poetiskt gjutarna på ett gammalt gjuteri i Småland och berättade om Arbetets döttrar på Abba i Kungshamn och "Strumpan" i Malmö. Den senaste filmen gjordes 2001 och handlar om slakteriarbetare i Sverige. Jean Hermanson bilder har idag ett historiska och dokumentärt värde. Bilderna är berättelser om en tid, om ett samhälle och en klass, som idag till stor del är förändrad. Utställningen är producerad av Jean Hermanson i samarbete med Arbetets museum i Norrköping och Malmö museer. Välkommen till pressvisning torsdag 20 april kl 10.00 på Tekniska museet. Se utställningen och träffa fotografen Jean Hermanson. Vi bjuder på kaffe och smörgås. Anmälan och information Anna Ahlstrand, Informatör, 08-450 5702, anna.ahlstrand@tekniskamuseet.se Pressbilder finns på www.tekniskamuseet.se/hermanson TEKNISKA MUSEET, NORRA DJURGÅRDEN, MUSEIVÄGEN 7, BOX 27842, 115 93 STOCKHOLM, SWEDEN TEL +46 8 450 56 00, FAX +46 8 450 56 01, PG 194200-2, BG 165-5349, ORG.NR 802005-9187 TEKNISKAMUSEET.SE