Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse satsar 28 miljoner på små geniers framtida innovationskraft

Idag meddelar Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse att de går in som huvudfinansiärer med 28 miljoner kronor till Tekniska museets storsatsning på ett nytt science center. Hösten 2015 öppnar en ny värld där barn och unga kan utforska, experimentera och leka sig till ny kunskap.

Tekniska museet var först i Sverige med science center-verksamhet och öppnade utställningen Teknorama 1985. Genom åren har utställningen besökts och älskats av hundratusentals barn och fått ett 20-tal efterföljare över hela landet. Nu ska anläggningen förnyas radikalt genom tillkomsten av en ny science center-utställning, där hjärnans kreativa förmåga står i centrum.

Vi står inför en framtid med stora globala utmaningar, där kompetens inom teknik och naturvetenskap kommer att vara avgörande, samtidigt som intresset för dessa ämnen paradoxalt nog är oroväckande lågt. Med ett nytt science center vill vi ge alla barn och unga en lekfull plats att utforska och stärka sitt tekniska självförtroende utifrån nyfikenhet och sina egna förutsättningar, säger Ann Follin, museidirektör på Tekniska museet.

Den nya science centerutställningen har sin utgångspunkt i den skapande hjärnan, där alla kreativa idéer och nya lösningar föds. Besökare i alla åldrar kommer att kunna prova, träna och utmana sina hjärnor, upptäcka hur innovativ teknik kan förlänga våra sinnen och vara med och skapa framtidens livsnödvändiga innovationer.

Det är fantastiskt kul att se att Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse gör en sådan här investering i våra barn och unga och för en hållbar framtid, säger Christer Fuglesang, styrelseordförande på Tekniska museet.

Arbetet med den nya upplevelsen har redan startat i den jättelika lokalen som tidigare rymde Teknorama. Spjutspetsteknik, formgivning och koncept utvecklas och testas nu i en samskapandeprocess med skolelever, specialpedagoger, småbarnsfamiljer och en namnkunnig referensgrupp.

Sveriges framtida konkurrenskraft är beroende av att intresset för teknik och naturvetenskap ökar bland de unga. Detta är ett måste om vi inte ska hamna bakom utvecklingen i folkrika nationer som exempelvis Kina, Pakistan och Indien. Tekniska museet är ett föredöme där man med sin verksamhet verkar för att väcka unga människors intresse för naturvetenskap och teknik och det är därför glädjande för vår stiftelse att kunna bidra med medel till en ny, intressant utställning om hjärnan, dess funktion och aktiviteter, säger Peter Wallenberg Jr, vice ordförande Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

Den största delen av bidraget på 28 miljoner kronor från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse går till den nya science centerutställningen, men även till två samarbetsprojekt med koppling till universitet och högskola. Genom en direktlänk med KTH kommer museets besökare att kunna följa ingenjörsstudenters arbete med att utveckla och skicka upp en forskningssatellit i rymden. Tillsammans med Visualiseringscenter C i Norrköping kommer ett antal nya interaktiva installationer att utvecklas för att visualisera den svårbegripliga hjärnan som ständigt skapar nya kopplingar av idéer och lösningar.

Visualiseringscenter C är ett science center och en mötesplats kring visualisering för forskning, näringsliv, allmänhet och skola. Utgångspunkten ligger i den visualiseringsforskning av världsklass som bedrivs vid Linköpings universitet, Campus Norrköping. Visualiseringscenter C är ett konsortium som består av Norrköpings kommun, Linköpings Universitet, Norrköping Science Park och Interactive Institute Swedish ICT.

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse är Sveriges största privata forskningsfinansiär och har de senaste fem åren delat ut drygt 5,6 miljarder kronor till främjande för svensk forskning och svenska forskare.

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 300 468 besökare 2013.