Övergivna platser - ett Sverige i förändring

Ny utställning med Jan Jörnmarks fotografier på Tekniska museet 20/2- 29/8-2010.

Jan Jörnmark har gjort sig känd för att uppmärksamma miljöer som fallit i glömska. Det är platser där naturen har tagit över byggnader och omgivningar som en gång sjöd av framtidstro, produktion och industriell energi. Hans bilder fascinerar såväl unga som gamla.

I Tekniska museets nya utställning Övergivna platser fokuserar Jan Jörnmark på Sverige och Stockholm. Det är tankeväckande fotografier av en avfolkad landsbygd och öde industriorter. Vad är det som har gjort att så många flyttar till storstäderna? Varför dör vissa platser ut och vittrar bort medan andra växer i rekordfart

- I den här utställningen vill jag visa hur digitaliseringen och globaliseringsprocessen påverkat Sverige på kort tid. Landsbygden har tömts medan Stockholm och storstäderna växer i accelererande takt , säger Jan Jörnmark.

Vi välkomnar press på vernissage fredag 19/2 kl 15.00 eller bokning av intervjuer enligt överenskommelse. Anmälan till pressansvarig Roxane Pisarska på 08-450 57 02 eller via e-post roxane.pisarska@tekniskamuseet.se senast 18/2 .

Bakgrund
1965 arbetade två femtedelar av Sveriges befolkning i storföretag som Uddeholm, Stora Kopparberg och ASEA. Bruksorterna blomstrade. När industrierna lades ned på 70- och 80-talen flyttade de yngre och välutbildade. Kvar blev tomma industrier, bostäder och folkparker.
Bakom förändringen låg den nya mikroelektroniken. Digitaliseringen förändrade arbetsvillkoren och ett helt nytt socialt landskap växte fram. De nya förutsättningarna placerade storstäderna i centrum och övergav de en gång blomstrande bruks- och industriorterna.

Kort om Jan Jörnmark
Jan Jörnmark är docent vid Chalmers och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och har skrivit flera böcker om internationell företagsamhet och globalisering. Med sin poetiskt vackra och eftertänksamma bok Övergivna platser från 2007 nådde Jörnmark en större publik. 2008 kom en efterlängtad uppföljare och i fjol kom Atomtorg, porrharar och Hitlerslussar.

Anita Kempe, intendent
anita.kempe@tekniskamuseet.se
Roxane Pisarska, pressansvarig
roxane.pisarska@tekniskamuseet.se

Pressbilder finns på www.tekniskamuseet.se

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 318 240 besökare 2009.

TEKNISKA MUSEET, MUSEIVÄGEN 7, BOX 27842, 115 93 STOCKHOLM, TEL 08-450 56 00