Du blir erbjuden en protes men kravet är att du donerar din data till företaget. Skulle du göra det? Foto Anna Gerdén

Tekniska museet tar etiken till Almedalen

Ny teknik skapar mängder av möjligheter men ställer oss också inför etiska dilemman. Tekniska museet finns på plats under Almedalsveckan för att skapa samtal om etiska ställningstagande kopplat till ny teknik, något som behövs - inte bara hos forskare och politiker, utan i samhället i stort. Satsningen är första steget inför ny utställning på temat människans sammansmältning med tekniken, som öppnar hösten 2019.

Den nya tekniken ser ut att förändra samhället i grunden med robotar, digitala tjänster, e-hälsa och artificiell intelligens. Utvecklingen går snabbt och Sverige står inför ett antal stora samhällsutmaningar gällande hälsa, kompetensförsörjning, jämlikhet och hållbarhet.

Din mormor är 92 år gammal och bor hemma men behöver en hel del hjälp med praktiska saker. Hemtjänsten introducerar den humanoida roboten som dagligen kan hjälpa dig med allt praktiskt som hemtjänsten tidigare gjort. Agata kan också småprata lite och spela vissa spel. Hon har dessutom en kamera som registrerar allt som händer i ditt liv. Vad finns det för fördelar och nackdelar ur ett etiskt perspektiv?

När vi bygger in teknik i våra kroppar och robotar efterliknar oss blir gränsen mellan människa och maskin allt mer diffus. Därför ökar behovet av etisk analys och etiska ställningstaganden, inte bara hos forskare och företag utan hos var och en av oss som inom en snar framtid kommer ställas inför val som kan leda till både positiva och negativa konsekvenser.

”Sverige måste följa med i den digitala utvecklingen men också verka för att minska digitala klyftor och se till att utvecklingen sker med inkluderande perspektiv och etiska hänsyn.” Peter Skogh, museidirektör Tekniska museet

Tekniska museets humanoid-robot Nao. Foto Anna Gerdén.

Självklart tar Tekniska museet pulsen och ”etikprövar” politiker och andra modiga under årets Almedalsvecka:

• Miljöpartiet, Alice Bah Kuhnke, Kultur- och demokratiminister, måndag 2 juli, 13.30 på Tranhusgatan 23 a.
  • Centerpartiet, Rickard Nordin, torsdag 5 juli, kl. 14:45, Sankt Hansplan.
  • Kristdemokraterna, vice ordförande Jakob Forssmed onsdag 4 juli kl. 17.00, Fenomenalen, Skeppsbron 4.
  • Fler namn tillkommer.

Dessutom interaktivt morgonseminarium 4 juli:
Vad: Seminarium om etikfrågor kopplad till ny teknik med kommentarer från experterna Jenni Nordborg (Regeringens samordnare Life science och Vinnova), Karim Jebari (forskare vid Institutet för Framtidsstudier) och Kjell Asplund (professor emeritus i medicin, Statens medicinsk-etiska råd).
När: 4 juli 09.00-10.00
Var: Gotlands museum, Strandgatan 14, Visby

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 314 666 besökare 2017.

.