Äventyr bland virtuella och verkliga djur. Foto: Anna Gerdén

Virtuella och verkliga djur flyttar in på Tekniska museets Megahelg spel

Hur känns det egentligen att klappa en häst? När Tekniska museet bjuder in till spelhelg är det fullt fokus på djur – bland annat det populära hästspelet Star Stable, VR-upplevelser bland rymddjur och rally med sköldpaddor och drakar. Dessutom finns chansen att träffa Perla och Emanon – två livs levande hästar.

Vad passar bättre en regnig och grå novemberdag än att ge sig in i dataspelsvärlden? Men en spelhelg behöver inte betyda att du måste sitta stilla hemma vid datorn – på Tekniska museet blir det både träningspass för gamers, äventyr bland rymdvarelser i Virtual Reality, robotdjur som du bygger och programmerar själv och förstås en riktig frossa i dataspel.

- Vi utforskar området kring spel och spelandet hela tiden. Förutom att prova e-sport, klappa djur IRL och VR, har vi också valt att lyfta upp empati, hälsa och jämställdhet, säger Linda Sandberg, Programansvarig, Tekniska museet.

Ibland är det härligt att känna pälsen mellan fingrarna, den varma andedräkten från mulen och hålla balansen på en riktig hästrygg. Perla och Emanon är två snälla islandshästar som tar besökarna med på en ridtur i den verkliga världen, utanför skärmar och VR-headsets.

Ett träningspass speciellt framtaget för gamers. Spelnörden Paula “Fenjima” Manrique har tillsammans med PT:n och gymägaren Louise Sondlo tagit fram ett program med övningar som anpassats särskilt för att förebygga problem som kan drabba för den som spelar längre stunder stillasittande vid datorn.

Övrigt program

Är du gorilla eller hamster? Prova att e-sporta som ett djur i Overwatch tillsammans med Female Legends, Pink Orange och Svenska e-sportsförbundet.Female Legends jobbar för en mer inkluderande e-sport där alla ska känna sig välkomna. De är framförallt ett e-sportcommunity för tjejer, men jobbar mycket med andra organisationer för att göra e-sporten till en bättre plats.

Programmera djuren på Robotzoo. Var med och bygg robotvarelser som får bo i vårt Robotzoo. Med hjälp av sugrör, kopplingar, motorer och mikrodatorer kan du knåpa ihop båda enkla och avancerade robotar. För dig som bara vill bygga så använder du mest sugrör och kanske lägger till en motor i slutet, eller så dyker du rakt in i visuell programmering och börjar styra hur roboten ska röra sig.

Speldesign med känslor för de yngsta. Tillsammans med Peppy Pals får de yngre barnen nosa på speldesign och skapa nya spelscenarion.

Bågskytte i VR. Kliv in i en vacker men farlig postapokalyptisk miljö där två kraftfulla artificiella intelligenser är fast i en utdragen konflikt. I demon som Fast Travel Games tagit fram till oss från spelet ApexConstruct, får du möjlighet att prova på att bemästra en pilbåge – i VR.

Författarträff med Effie Karabuda. Effie är spelredaktör på Aftonbladet och har tidigare jobbat på Sveriges Radio P3 Spel och skrivit för tidningen Level. Hon har utsetts till årets spelskribent 2015 och 2016. I september släppte hon boken Gamer, som är den ultimata guiden till spel och e-sport.

Träffa teamet bakom Star Stable. Du får se konceptartister teckna, lära dig allt om olika hästraser i Star Stable och delta i workshops med kreatörerna bakom spelet. Författaren Helena Dahlgren finns också på plats med boken Ödesryttarna som bygger på äventyren i spelet.

Nintendo är på plats med sina nya LABO och Switch-spel - en riktig favorit bland besökarna när de dök upp förra gången Tekniska museet arrangerade spelhelg.

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 314 666 besökare 2017.

Tekniska museet är en del av Royal Djurgården, Skandinaviens främsta attraktion och ett besöksmål i världsklass. Tillsammans välkomnar Djurgårdens attraktioner över 15 miljoner besökare årligen - vilket är långt fler än de som besöker kinesiska muren.