Barn spanar på matsvinnet och träffar Gröna Påsen

Den 13 april samlas delar av Linköpings miljöspanare på Fenomenmagasinet i Gamla Linköping. Under läsåret har Miljöspanarna fokuserat på Hållbar konsumtion och arbetat med uppdraget ”Spana på matsvinnet”. Den här dagen är det Ekosystem och biologisk mångfald som är i fokus. Välkommen att träffa årets miljöspanare!

Tid: Fredagen den 13 april klockan 09:00 -12.00 (Tid att mingla med miljöspanare, testa på alla spännande aktivitetsstationer m.m)
Plats: Fenomenmagasiet Gamla Linköping

Miljöspanare är ett projekt för barn i Linköping i förskoleålder upp till årkurs sex. I projektet får barnen och ungdomarna på ett lekfullt och kreativt sätt arbeta med miljöfrågor. I år ingår omkring 1000 barn i nätverket.

Läsårets uppdrag heter "Spana på matsvinnet!". Uppdraget togs fram i samband med förra årets femårsfirande av Gröna Påsen, i samarbete mellan Tekniska verken, Utbildningskontoret och Hållbarhets- och miljökommunikationskontoret på Linköpings kommun. Uppdraget har ställt frågor som: vilka är det som slänger mat? Var försvinner den mesta maten? Vilka effekter får matsvinn på naturen, ekonomin och på människor? Vad händer med gröna påsen som vi slänger matavfallet i? Hur kan vi påverka matsvinnet? Och genom att ställa dessa frågor kan vi tillsammans minska matsvinnet och skapa ett medvetande kring en hållbar konsumtion och produktion.

– Det är fantastiskt roligt att så många deltagare varit engagerade i projektet, det är ett viktigt ämne som verkligen berör. Årets Miljöspanaruppdrag har förhoppningsvis utbildat många ambassadörer för att minska matsvinnet, säger Linda Genander, kommunikatör för hushållsavfallstjänster på Tekniska verken.

Under läsåret jobbar barnen med utvalda miljöfrågor som de sedan redovisar på roliga och kreativa sätt, i år kommer uppdragen att finnas utställda hos Fenomenmagasinet samt redovisas på Tekniska verkens hemsida. Uppdragen ska vara angelägna och kännas på riktigt!

Ann-Sofi Johansson, projektledare, Linköpings kommun, 013-20 76 44
Ann-Sofi.Johansson@linkoping.se

Johan Borg, Avdelningschef hushållsavfallstjänster, Tekniska verken i Linköping,
johan.borg@tekniskaverken.se