Dags igen för Innovation Camp - 21 timmars non stop utmaning för gymnasieungdomar!

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2016 09:00 CET

Bild: Glada vinnare från förra årets Innovation Camp

För femte året i rad låser 80 - 90 gymnasister in sig nästan i 21 timmar i Tekniska verkens lokaler, för att gnugga geniknölarna och tänka ut innovativa lösningar på ett uppdrag de fått.
Media är varmt välkommen att
hälsa på hos eleverna under Innovation Camp den 10 och 11 november!

Innovation Camp är ett samarbete mellan skola och näringsliv som arrangeras av Ung Företagsamhet i Östergötland och Tekniska verken i Linköping. Det handlar om en intensiv 21 timmar lång innovationstävling som riktar sig till alla som går på gymnasiet i Östergötland. Mellan 80 och 90 elever, uppdelade i grupper om 4-5 personer deltar. De behöver samarbeta på bästa sätt i grupperna, pressa sig och utmanas för att inom ett knappt dygn nå slutmålet - att presentera den bästa lösningen på ett skarpt case som Tekniska verken gett dem.

Efter 21 timmar, när deltagarna brukar vara som tröttast, är det dags att presentera den förhoppningsvis bästa lösningen på problemet inför en kritisk jury som utser den vinnande gruppen.

-Den här tävlingen är lika spännande varje år, inte bara för ungdomarna som medverkar utan också för oss på Tekniska verken! Vi ser Innovation Camp som en av alla pusselbitar som kan hjälpa till att nå vår vision att bli världens mest resurseffektiva region. Ungdomarnas tankar, idéer och lösningar på det problem vi presenterar, kan förhoppningsvis leda till innovativa resurseffektiva lösningar för framtiden, säger Klas Gustafsson, vice vd Tekniska verken.

-Tekniska verken Innovation Camp är ett bra exempel på hur samverkan mellan skola och näringsliv kan fungera. Deltagarna kommer att ställas inför en ordentlig utmaning och under de 21 timmar som Campet pågår kommer de dels att få en inblick i Tekniska verken verksamhet men också i hur de kan utveckla sin samarbetsförmåga, kreativitet, sociala kompetens, presentationsteknik och mycket mer, ingenting är omöjligt!, säger Malin Ljung, Regionchef Ung Företagsamhet i Östergötland.

Tekniska verken Innovation Camp består av fyra olika faser. Under idéfasen kommer medarbetare från Tekniska verken att bidra med sin expertis och agerar bollplank till alla grupper. Deltagarna får chansen att bland annat stärka sin kreativitet, samarbetsförmåga och problemlösningsförmåga.

Välkommen till Tekniska verkens huvudkontor på Brogatan 1 i Linköping för att träffa de kloka, energiska, problemlösande ungdomarna under torsdagen den 10 november och fredagen den 11 november.

Klas Gustafsson, vice vd, Tekniska verken013-20 82 17
klas.gustafsson@tekniskaverken.se

Louise Boström, marknadskommunikatör och projektledare, Tekniska verken 013-30 85 01 louise.bostrom@tekniskaverken.se

Malin Ljung, regionchef Ung Företagsamhet i Östergötland, 013-470 38 85, 070-783 15 91 malin.ljung@ungforetagsamhet.se

Hållpunkter:
14.30 Start Innovation Camp på Brogatan 1, Linköping.
14.30 Buss till Gärstadverket
16.00-16.30 Välkomna - presentation av caset, Brogatan 1.
18.00-22.30 Idéfas och Brainstorming
18.30-19.30 Mat
19.30-21.30 Fråga experterna
22.30 Deadline idéfas