Enighet kring förslag som ska säkra vattentillgången i sjön Yxern

Pressmeddelande   •   Jun 15, 2017 15:45 CEST

På uppdrag av Tekniska verken i Linköping, Västerviks- och Vimmerbys kommuner, Botorpsströmmens vattenråd och Yxerns fiskevårdsområdesförening har konsultföretaget Calluna genomfört en förstudie med syfte att finna en långsiktig lösning på problemen med återkommande låga vattennivåer i sjön Yxern, vilka orsakas av den nuvarande vattendomens utformning.

Utredningen är nu färdig och ett första steg är en ansökan om förändrade tappningsbestämmelser med tillfälliga villkor, som betyder att de låga nivåerna försvinner, skickas till Mark- och Miljödomstolen.

Både Tekniska verken och Yxerns Regleringsföretag, där Tekniska verken är största delägare, är nöjda med det framtagna förslaget och står bakom det till fullo.

– Vi är glada över att kunna presentera ett förslag som vi, och förhoppningsvis även alla övriga parter, upplever som positivt, säger Anders Jonsson, vd för Tekniska verken och Ola Palmquist från Yxerns Regleringsföretag.

Mile Elez, teknisk direktör, Tekniska verken i Linköping, 013-20 81 03
mile.elez@tekniskaverken.se

Ola Palmquist, ordförande Yxerns Regleringsföretag, 013-20 81 64
ola.palmquist@tekniskaverken.se