Linköpings största enskilda byggnad med solceller invigs

Under hösten har närmare 2 000 kvadratmeter tak på Tekniska verkens huvudkontor klätts med 1000 stycken solpaneler. Räknat på EU:s riktvärden för elproduktion kommer Tekniska verken att minska koldioxidutsläppen med ca 100 ton per år, vilket är ungefär vad 40 bilar släpper ut om de körs 1500 mil per år.
Man kan också säga att 100 ton koldioxid motsvarar utsläppet av 160 tågresor, tur och retur, till solen.

- De minskade utsläppen är inte enda anledningen till satsningen. Vi vill lära oss mer om hur stora solcellsanläggningar fungerar i praktiken. Det är erfarenheter som våra kunder efterfrågar och eftersom vi påbörjat ett omfattande projekt för att bli energieffektivare passade det utmärkt att installera solcellerna nu, säger Anders Jonsson, vd på Tekniska verken.

Solcellsanläggningen har levererats av PPAM Solkraft från Ljungsbro. Den är dimensionerad för att täcka huvudkontorets grundbehov av el, för exempelvis belysning och ventilation. Den totala investeringen uppgår till ca 3,5 miljoner kronor.

- Sannolikt blir detta Linköpings enskilt största solcellsanläggning av sitt slag, konstaterar Håkan Johnsson, fastighetschef på Tekniska verken. Årsproduktionen beräknas till 250 000 kWh, som motsvarar runt 50 villors hushållsel, och anläggningen har en beräknad livslängd på minst 25 år.

Satsningen på energieffektivisering är ett steg mot Tekniska verkens långsiktiga vision om att bli världens mest energieffektiva region. Det är också en del i Linköpings kommuns arbete för att uppnå koldioxidneutralitet år 2025. Redan 2010 tog Tekniska verken den första solcellsanläggningen i bruk på företagets dåvarande kursgård Nääs i Borensberg.

Välkommen upp på huvudkontorets tak för en förhandstitt på nya anläggningen.
Måndagen den 5 maj kl 9.45, Brogatan 1. Anmälan sker i receptionen till Anna Fjellner, pressansvarig på Bixia . (Hon finns på 013-30 85 07, om ni behöver nå henne.)

Invigning sker senare samma dag kl 16.00. Nils Hillerbrand, Tekniska verkens nytillträdande styrelseordförande, klipper bandet.

Efter invigningen bjuder vi kl 16.30 även in till vår kunskapskväll
med minimässa, där vi vill visa vägen och möjliggöra för företag att satsa på solceller.

Anders Jonsson, vd för Tekniska verken, 013-20 82 21
anders.jonsson@tekniskaverken.se

Håkan Johnsson, fastighetschef på Tekniska verken, 013-30 85 47
hakan.johnsson@tekniskaverken.se